Sources and barriers of growth of a start-up in the fashion industry

Thesis title: Růst start-upu působícího na trhu s módou: příčiny a bariéry
Author: Došková, Jitka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Dvouletý, Ondřej
Opponents: Andera, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Hlavním cílem diplomové práce je pochopení a vysvětlení kontextu a příčin růstu a pádu konkrétního start-upu působícího na trhu s módou v průběhu jeho životního cyklu. V teoretické části práce jsou po definování start-upu představeny teorie životního cyklu se zaměřením na start-upy, časté příčiny růstu a pádu start-upů a přiblížena oblast módního průmyslu. V praktické částí je pomocí finanční analýzy a kvantitativní obsahové analýzy zkoumán životní cyklus módního e-shopu Zoot a faktory působící na jeho vývoj. Zkoumaný start-up v začátcích působení rychle rostl především díky nadstandardním službám pro zákazníky, ovšem tento business model nebyl rentabilní a podnik se příliš zadlužil. K růstu podniku v prvních letech dopomohl také rozvíjející se trh, v posledních letech ale přichází silná konkurence. Na základě provedených analýz je také zhodnocena aktuální situace podniku a navrženy konkrétní strategické kroky.
Keywords: životní cyklus podniku; příčiny růstu; Start-up; příčiny neúspěchu; módní průmysl
Thesis title: Sources and barriers of growth of a start-up in the fashion industry
Author: Došková, Jitka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Dvouletý, Ondřej
Opponents: Andera, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The main aim of this diploma thesis is to understand and explain the context and causes of growth and fall of a particular fashion start-up during its life cycle. Firstly, the term start-up is defined in the theoretical part, then company life cycle theories focused on start-ups are presented as well as common causes of growth and failure of start-ups. Lastly, the fashion industry context is described in the theoretical part. The empirical part then uses a financial analysis and a quantitative content analysis to evaluate the life cycle and its determinants of Zoot, a fashion online shop. The analyzed start-up grew rapidly in the beginning mainly thanks to superior customer services, but this business model was not profitable and the company fell into debt. The developing market also helped the start-up to grow in the first years, but lately strong competitors are entering the market. Based on the analyses, the current state of the company is assessed and specific measures are proposed.
Keywords: fashion industry; failure causes; company life cycle; growth factors; Start-up

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Entrepreneurship

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 10. 2020
Date of submission: 25. 8. 2021
Date of defense: 8. 9. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75920/podrobnosti

Files for download

    Last update: