Analysis of personal data collection for the purpose of content targeting

Thesis title: Analýza sběru osobních dat za účelem cílení obsahu
Author: Süssenbeck, Veronika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Čermák, Radim
Opponents: Maršálek, Karel
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je zhodnocení relevance zobrazovaného sponzorovaného obsahu na základě analýzy dat sebraných společnostmi Google a Facebook při aktivitě na sociálních sítích Facebook a Instagram, na video platformě YouTube a při pohybu na internetu. V první části práce jsou vysvětleny a popsány pojmy osobní údaje a Big data. Dále se zde autorka zabývá ochranou osobních údajů při pohybu na internetu, popisuje typy takových údajů a způsoby jejich sběru a dále také metody jejich zpracování jednotlivými platformami. Součástí teoretické části jsou také způsoby cílení reklamního obsahu a rizika s daty spojená. Praktická část obsahuje sběr reklam ve sledovaném období, kde docházelo k záznamu inzerenta, kategorie reklamy a faktorů využitých při jejím zacílení, a jejich následnou analýzu, na základě které dochází ke zhodnocení relevance zobrazovaného reklamního obsahu a také porovnání jejich relevantnosti k reálným zájmům a chování autorky.
Keywords: osobní data; cílení reklamního obsahu; Facebook; Google
Thesis title: Analysis of personal data collection for the purpose of content targeting
Author: Süssenbeck, Veronika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Čermák, Radim
Opponents: Maršálek, Karel
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this diploma thesis is to evaluate the relevance of targeted ad content based on the data analysis of information these companies store about the user during activity on Facebook, Instagram and YouTube applications as well as during web browsing. The first part of the thesis explains and describes the concepts of personal data and big data. Furthermore, the author describes the protection of personal data on the Internet, types of such data and methods of their collection, as well as methods of their processing by these platforms. The theoretical part also includes forms of targetgeting advertisement content and the risks associated with the data. The practical part contains the collection of advertisements during set period including advertiser, ad category and targeting factors and their subsequent analysis, based on which the relevance of the displayed advertising content is evaluated and comparison to the real interests and behavior of the author.
Keywords: ad targeting; personal data; Facebook; Google

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 11. 2020
Date of submission: 6. 12. 2021
Date of defense: 28. 1. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75120/podrobnosti

Files for download

    Last update: