Gluten-free Food Market Segmentation

Thesis title: Segmentace na trhu bezlepkových potravin
Author: Fendrychová, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sadílek, Tomáš
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce má za cíl segmentaci trhu bezlepkových potravin v České republice. V první (teoretické) části práce bude představena tématika týkající se nákupního chování spotřebitelů a segmentace trhu. Dále se bude zaměřovat na samotné onemocnění, jeho historii, projevy, popis lepku a jeho výskytu, přiblížení výrobců bezlepkových potravin na domácím i zahraničním trhu, značení těchto potravin a informační kanály. V praktické části bude pozornost věnována analýze trhu bezlepkových potravin se zaměřením na nákupní chování spotřebitelů. Tato část bude ve formě dotazníkového šetření a bude zkoumat aktuální situaci na trhu bezlepkových potravin, preference spotřebitelů a jejich spokojenost s dostupností sortimentu.
Keywords: segmentace ; nákupní chování; trh bezlepkových potravin; celiakie; bezlepková dieta; bezlepkové potraviny
Thesis title: Gluten-free Food Market Segmentation
Author: Fendrychová, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sadílek, Tomáš
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis aims to describe the market segmentation of gluten-free products in the Czech Republic. The theoretical part of the thesis introduces topics related to consumer behavior and market segmentation. A brief description of the disease, its history, manifestations, description of gluten and its occurrence, gluten-free producers in the domestic and foreign markets, gluten-free product labeling, and information channels follows the introduction. The practical part analyses the gluten-free food market focusing on customers’ behavior. The analysis builds on a questionnaire survey and examines the situation of the gluten-free product, consumers’ preferences, and their satisfaction regarding the availability of the product.
Keywords: gluten-free diet; gluten-free products; Gluten-free Food Market Segmentation; celiac disease; segmentation; consumer behavior

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 5. 2020
Date of submission: 8. 12. 2021
Date of defense: 17. 1. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73371/podrobnosti

Files for download

    Last update: