The analysis of monetary policy tools for virtual currency regulation in online computer games (MMORPG)
Thesis title: | Analýza nástrojů monetární politiky pro regulaci virtuálních měn v počítačových online hrách (MMORPG) |
---|---|
Author: | Lohniský, Štěpán |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Hudík, Marek |
Opponents: | Laboutková, Šárka |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | V reálném světě obvykle udržují stabilitu měny centrální banky. Na virtuálních trzích však takové instituce neexistují. Největšími virtuálními trhy jsou počítačové online hry s mnoha hráči (MMORPG hry), v nichž jsou hráči schopni získávat neomezené množství peněz a utrácet je za předměty ve hře, či obchodovat s ostatními hráči. Špatná regulace virtuální ekonomiky může vést k hyperinflaci a jejímu kolapsu. Tato práce hledá odpověď na otázku: jaké nástroje monetární politiky jsou účinné pro regulací virtuálních měn v MMORPG hrách a mohou být použity v reálném světě? Práce analyzuje ekonomiky 8 různých MMORPG her, překážky, které musely překonat pro stabilizaci svých ekonomik, a nástroje, které k tomu používají. Ve výsledku je zjištěno, že protiinflační nástroje použité v MMORPG hrách mají blíže k fiskálním nástrojům, které snižují agregátní poptávku. Možnost aplikace těchto nástrojů v reálných ekonomikách je však omezená. |
Keywords: | virtuální měna; MMORPG; měnové odtoky; virtuální ekonomika; inflace; monetární politika |
Thesis title: | The analysis of monetary policy tools for virtual currency regulation in online computer games (MMORPG) |
---|---|
Author: | Lohniský, Štěpán |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Hudík, Marek |
Opponents: | Laboutková, Šárka |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | In the real world, the stability of a currency is usually the responsibility of central banks. However, there are no such institutions in virtual markets. The biggest virtual markets are massively multiplayer online role-playing games (MMORPG games), where players can get unlimited amounts of money and spend them on items in the game or trade them with other players. Bad regulation of a virtual economy can lead to hyperinflation and its collapse. This paper looks for an answer to the following question: what monetary policy tools are effective at regulating virtual currencies in MMORPG games and can they be used in the real world? The thesis analyses economies of 8 different MMORPG games, the obstacles they had to overcome to stabilize their economies, and the tools they use to do so. It is shown that the anti-inflationary tools used in MMORPG games resemble fiscal tools that reduce the aggregate demand. However, the application of these tools in real-world economies are limited. |
Keywords: | virtual currency; MMORPG; inflation; virtual economy; monetary policy; gold sinks |
Information about study
Study programme: | Management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Managerial Economics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 16. 2. 2021 |
---|---|
Date of submission: | 14. 12. 2021 |
Date of defense: | 2. 2. 2022 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/76273/podrobnosti |