Testing & scrutinizing the methodology of design thinking through studying/analyzing gamification approach to induce/support behavioral change to reduce CB littering

Thesis title: Testing & scrutinizing the methodology of design thinking through studying/analyzing gamification approach to induce/support behavioral change to reduce CB littering
Author: Kumar, Rishabh
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Ryška, Tomáš
Opponents: Sieber, Patrik
Thesis language: English
Abstract:
This Master’s thesis uses the design thinking process to create a viable, user-centric design of an effective method ‘Gamified awareness program’ which would serve as a way to minimize CB littering in the selected site – campus of Prague University of Economics and Business, Prague. Ethnographic research was conducted on various users (CB litterers) over a period of 2-3 months in an iterative manner until saturation in the results were experienced. Behaviour and motivation behind littering was the key concept to be understood via the ethnographic research which included participant observation, non-formal and semi-structured interviews and written fieldnotes which were the analysed. A combination of key findings of the primary research and insights gained from the scientific body of the state-of-the-art literature serves as a justification of each design element. Gamified awareness program aims towards inducing change in the behaviour with the help of its traits such as achievability, challenging, credibility, being feedback-oriented and lastly meaningful. Feasibility study is provided towards the end of the thesis to showcase the design as a realizable approach.
Keywords: smoking, CB littering, Design Thinking; gamification, littering behavior; ethnography
Thesis title: Testování a zkoumání metodologie designového myšlení prostřednictvím studia/analýzy gamifikačního přístupu za účelem vyvolání/podpory změny chování za účelem snížení CB odpadu
Author: Kumar, Rishabh
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Ryška, Tomáš
Opponents: Sieber, Patrik
Thesis language: English
Abstract:
Tato diplomová práce využívá proces designového myšlení k vytvoření životaschopného, ​​uživatelsky orientovaného návrhu efektivní metody „Gamified awareness program“, která by sloužila jako způsob, jak minimalizovat CB odpad ve vybrané lokalitě – kampusu Vysoké školy ekonomické v Praze, Praha. Etnografický výzkum byl prováděn na různých uživatelích (odchovance CB) po dobu 2-3 měsíců iterativním způsobem, dokud nedošlo k nasycení výsledků. Chování a motivace za odhazováním odpadků byly klíčovým pojmem, kterému bylo třeba porozumět prostřednictvím etnografického výzkumu, který zahrnoval zúčastněné pozorování, neformální a polostrukturované rozhovory a písemné terénní poznámky, které byly analyzovány. Kombinace klíčových zjištění primárního výzkumu a poznatků získaných z vědeckého souboru nejnovější literatury slouží jako zdůvodnění každého konstrukčního prvku. Program gamifikovaných znalostí se zaměřuje na vyvolání změny v chování pomocí jeho vlastností, jako je dosažitelnost, výzva, důvěryhodnost, orientace na zpětnou vazbu a konečně smysluplnost. Na konci práce je uvedena studie proveditelnosti, která představuje návrh jako realizovatelný přístup.
Keywords: designové myšlení, gamifikace, chování při odhazování ; etnografie, změna chování; kouření, CB odpadky,

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 11. 2020
Date of submission: 11. 5. 2022
Date of defense: 31. 5. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/76554/podrobnosti

Files for download

    Last update: