Charging of railway infrastructure in the Rotterdam – Prague route

Thesis title: Zpoplatnění železniční infrastruktury v relaci Rotterdam – Praha
Author: Janovský, Petr
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zelený, Lubomír
Opponents: Jirsák, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce definuje primární cíl, kterým je provést rozklad, rozbor a analýzu zpoplatnění železniční a silniční infrastruktury v relaci Praha-Rotterdam. K dosažení cíle jsou použity sekundární zdroje veřejné povahy. Aplikační část se věnuje popisu tras po železnici a silnici spolu s jejich srovnáním. Pozornost je věnována i konkrétním dopravcům v jednotlivých zemích zkoumané trasy. Poslední oddíl aplikační části aplikuje systémy zpoplatnění pro Českou republiku, Německo a Nizozemsko. Závěr aplikační části představuje srovnání zpoplatnění železnic a silnic v jednotlivých zemích. Teoreticko-metodologická část je věnována teoretickému podkladu týkající se železnice především v návaznosti na interoperabilitu jako je rozchod kolejí či zdroje hnací energie. Teoretická část dále zahrnuje legislativní rámec provozování železniční dopravy, poplatky a technologie výběru těchto poplatků.
Keywords: Česká republika; Německo; silnice; zpoplatnění; železnice; poplatky; Nizozemsko
Thesis title: Charging of railway infrastructure in the Rotterdam – Prague route
Author: Janovský, Petr
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zelený, Lubomír
Opponents: Jirsák, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis defines the primary goal, which is to perform the decomposition and analysis of railway and road infrastructure charging in the Prague – Rotterdam route. Secondary sources of public nature are added to achieve this objective. The application part is devoted to the description of the route by rail and road together with their comparison. Attention is also paid to specific carriers in individual countries of the investigated route. The last part of the application part is devoted to the application of charging systems for the Czech Republic, Germany and the Netherlands. The conclusion of the application part is a comparison of railway and road charging in individual countries. The theoretical and methodological part is devoted to the theoretical basis regarding railways, especially in relation to interoperability such as track gauge or sources of driving energy. The theoretical part also includes the legislative framework for the operation of rail transport, charges and technology for collecting these fees.
Keywords: Germany; tolls; Czech republic; charging; railways; roads; Netherlands

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Logistics

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 1. 2021
Date of submission: 24. 1. 2022
Date of defense: 1. 2. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/76450/podrobnosti

Files for download

    Last update: