The effect of test question wording on the ability to identify informal reasoning fallacies

Thesis title: Vliv formulace testovací otázky na schopnost rozlišovat argumentační fauly
Author: Boldov, Ilya
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vrbová, Lucie
Opponents: Say, Nicolas
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce je zaměřena na oblast komunikačních faulů a jejich identifikaci. Hlavním cílem práce bylo výzkumem ověřit, zda varianta formulace testovací otázky ovlivní úspěšnost rozpoznání argumentačních faulů. Byly otestovány formulace „Je tvrzení problematické?“, „Obsahuje tvrzení logické chyby?“ a „Je fér použít tvrzení v diskusi?“. Výsledky potvrdily, že formulace má signifikantní vliv na úspěšnost identifikace. Formulace ale nemá vliv na konzistenci úspěšnosti odpovědí respondentů s různými charakterovými vlastnostmi, stejně jako zkoumané charakterové vlastnosti nemají vliv na úspěšnost. Oproti předpokladům bylo zjištěno, že formulace má různou silu vlivu v případě jednotlivých kategorií argumentačních faulů. Při testování vlivu sociodemografických faktorů nebyl dokázán statisticky významný vliv. Závěrem byl proveden kvalitativní výzkum s účelem podrobněji rozebrat výsledky a jejich možné příčiny. Tím byly zjištěny doplňující informace ohledně toho, že různé formulace mohou být interpretovaný s různou mírou správnosti. Kromě toho, respondenti potvrdili již existující popisy mechanismů fungování jednotlivých typů argumentačních faulů.
Keywords: Argumentace; Komunikační faul; Interpretace
Thesis title: The effect of test question wording on the ability to identify informal reasoning fallacies
Author: Boldov, Ilya
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vrbová, Lucie
Opponents: Say, Nicolas
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is focused on reasoning fallacies and their identification. Aim of the thesis was to verify whether the formulation of the test question affects the success of identifying argumentative fouls. The formulations "Is the statement problematic?", "Does the statement contain logical errors?" And "Is it fair to use the statement in the discussion?" were tested. The results confirmed that the wording has a significant effect on the success rate of identification. However, the wording does not affect the consistency of the success rate of respondents with different character traits, just as the examined character traits do not affect the success rate. Contrary to assumptions, formulation was found to have different strengths of effect for different categories of argumentative fouls. When testing the influence of sociodemographic factors, no statistically significant effect was shown. Finally, qualitative research was conducted to further discuss the results and their possible causes. This provided additional information as to how different formulations can be interpreted with varying degrees of accuracy. In addition, respondents confirmed pre-existing descriptions of the mechanisms of operation of different types of argumentative fallacies.
Keywords: Argumentation; Reasoning fallacies; Informal reasoning; Interpretation

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 2. 2021
Date of submission: 11. 5. 2022
Date of defense: 8. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/76435/podrobnosti

Files for download

    Last update: