Body image as a factor influencing shopping frequency

Thesis title: Body image jako faktor ovlivňující frekvenci nakupování
Author: Krejčová, Dominika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá konceptem body image, tedy subjektivní představou o těle a jeho spokojenosti s ním. Ve svém výzkumu zasazuji body image do kontextu spotřebitelského chování. Cílem této diplomové práce je určit, zda je frekvence nakupování drogistických produktů a oblečení ovlivňována tzv. body image a jeho částmi. Vedlejším cílem práce je pomocí kvalitativních metod rozšířit replikovaný kvantitativní výzkum vnesením nového, kvalitativního pohledu. V části teoretické představuji koncept body image, důležité pojmy a zasazuji koncept body image do kontextu spotřebitelského chování. V praktické části představuji metodiku, průběh, limitace a výsledky smíšeného výzkumu založeného na Pearsonovo korelačním koeficientu, regresní analýze a fenomenologických rozhovorech. Závislost mezi spokojeností s tělem a frekvencí nakupování ve svém výzkumu nepotvrzuji, na rozdíl od míry tělesného studu a orientace na vzhled. Z kvalitativní části výzkumu dále vyplývá, že body image ovlivňuje typ a kvalitu spotřebovávaných produktů a emoce prožívané při nákupu.
Keywords: body image v nákupním chování; body image; spokojenost s vlastním tělem; frekvence nakupování; nákupní chování
Thesis title: Body image as a factor influencing shopping frequency
Author: Krejčová, Dominika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with the concept of body image, subjective idea of ​​the body and its satisfaction with it. In my research, I place body image in the context of consumer behavior. The aim of this diploma thesis is to determine whether the frequency of shopping for apparel-related products and clothing is influenced by body image and its parts. The secondary goal of the work is to expand replicated quantitative research using qualitative methods by introducing a new, qualitative view. In the theoretical part, I present the concept of body image in the context of consumer behavior. In the practical part I present the methodology, process, limitations and results of mixed research based on Pearson correlation coefficient, regression analysis and phenomenological interviews. I do not confirm the relationship between body satisfaction and the frequency of shopping in my research, unlike the degree of physical shame and orientation towards appearance. The qualitative part of the research also shows that body image affects the type and quality of products consumed and the emotions experienced when shopping.
Keywords: body image; body satisfaction; shopping frequency; shopping behavior; body image in shopping behavior

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 3. 2021
Date of submission: 25. 4. 2022
Date of defense: 13. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/76775/podrobnosti

Files for download

    Last update: