Motivation to buy groceries online in the Czech Republic

Thesis title: Motivace k online nakupování potravin v České republice
Author: Lačná, Kristýna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Dopita, Zdeněk
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce má za cíl zjistit hlavní zdroje motivace a demotivace při nakupování potravin online na českém trhu a umožnit tím jak zlepšení marketingových strategií retailových společností, tak ulehčení vstupu na český trh pro start-upové firmy. První část této práce je věnována nakupování na internetu a faktorům, které ho ovlivňují. Dále je zde charakterizována e-commerce potravin v České republice a jsou představeni hlavní hráči na trhu. Ve druhé části bakalářské práce byly pomocí dotazníku na skupině 320 respondentů zjištěny motivační a demotivační faktory, které působí při nakupování potravin online u českých obyvatel a také jsou zde analyzovány vlivy demografických skupin na tyto faktory. Z výsledků byly vyvozeny návrhy pro retailové společnosti a potencionální start-upy.
Keywords: potraviny; e-commerce; chování spotřebitele; online prodej; Česká republika
Thesis title: Motivation to buy groceries online in the Czech Republic
Author: Lačná, Kristýna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Dopita, Zdeněk
Thesis language: Česky
Abstract:
This work aims to identify the main sources of motivation and demotivation when buying groceries online in the Czech market and thus enable both the improvement of marketing strategies of retail companies and facilitating entry into the Czech market for start-up companies. The first part of this work is devoted to online shopping and the factors that affect it. Furthermore, the e-commerce of groceries in the Czech Republic is characterized and the main market players are introduced. In the second part of the bachelor's thesis, motivating and demotivating factors that act when buying groceries online among the Czech population were identified using a questionnaire on a group of 320 respondents, and the influences of demographic groups on these factors are also analyzed. Proposals for retail companies and potential start-ups were derived from the results.
Keywords: groceries; Czech Republic; consumer behavior; e-commerce; online shopping

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 8. 2021
Date of submission: 27. 4. 2022
Date of defense: 31. 5. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77502/podrobnosti

Files for download

    Last update: