Food allergy market in the Czech Republic

Thesis title: Trh potravin pro alergiky v ČR
Author: Hrůzová, Kristýna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Průša, Přemysl
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá českým trhem potravin pro osoby, které trpí alergií na bílkovinu kravského mléka. Cílem je charakterizovat nákupní chování spotřebitelů při nákupu potravin nahrazujících kravské mléko a zhodnotit jejich nabídku. Na základě získaných poznatků navrhuje doporučení pro retailové řetězce nabízející potraviny vhodné pro alergiky, a výrobce, kteří takovéto produkty vyrábějí. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy v oblasti spotřebního chování, taktéž je popsán vztah spotřebitelů k náhražkám kravského mléka. Dále je představen trh potravin bez mléka v České republice a je porovnán s trhem rumunským. V praktické části je proveden marketingový výzkum mezi spotřebiteli, kteří nakupují potraviny nahrazující kravské mléko. Tento výzkum je založen na dotazníkovém šetření, kterého se zúčastnilo 263 osob. Na základě vyhodnocení výsledků výzkumu jsou poskytnuta doporučení subjektům podnikajícím na tomto trhu.
Keywords: laktózová intolerance; trh potravin bez mléka; chování spotřebitele; nákupní chování; spotřebitel; Česká republika; Rumunsko; ABKM
Thesis title: Food allergy market in the Czech Republic
Author: Hrůzová, Kristýna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Průša, Přemysl
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis is focused on Czech market of foods for people who are allergic to cow's milk protein. The aim is to characterise the consumer purchasing behaviour of foods replacing cow's milk and to evaluate their offer. Based on the findings, it proposes recommendations for retail chains offering food suitable for allergic people and producers who produce such products. The theoretical part explains the basic concepts in the area of consumer behaviour and describes the relationship between consumers and cow's milk substitutes. It also presents the dairy-free food market in the Czech Republic and compares it with the Romanian market. In the practical part, marketing research is conducted among consumers who purchase cow's milk substitutes. This research is based on a questionnaire survey in which 263 people participated. On the basis of the evaluation of the research results, recommendations are made to those operating in this market.
Keywords: lactose intolerance; consumer behaviour; purchasing behaviour; Czech Republic; Romania; cow's milk protein allergy; dairy-free food market; consumer

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 6. 2021
Date of submission: 27. 4. 2022
Date of defense: 1. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77228/podrobnosti

Files for download

    Last update: