Throwaway society

Thesis title: Jednorázová společnost
Author: Wohanková, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce pojednává o konceptu jednorázové společnosti, který se projevuje mimo jiné i nadměrnou spotřebou oděvních produktů. Světová globalizace přispěla ke změně fungování tradičního módního odvětví tím, že řada značek přijala tzv. bez sezónní cyklus navrhování oděvů a přesunula svou výrobu do rozvojových zemí. Aby oděvní společnosti mohly uspokojit neustále rostoucí poptávku po novém a cenově dostupném oblečení, přijaly za svůj obchodní model zvaný fast fashion. Cílem výzkumu bylo ověřit platnost konceptu jednorázové společnosti na spotřebním chování skupiny respondentů a pomocích hloubkových rozhovorů zkoumat jejich postoje k pořizování, užívání, shromažďování a případné likvidaci módních produktů. Popisované spotřební chování bylo dále srovnáno s jejich skutečným jednáním, které se zpravidla materializuje v podobě zakoupených oděvů uskladněných v šatních skříních. Koncept jednorázové společnosti nebyl na vybraném vzorku potvrzen, naopak se ukázalo, že se respondenti snaží častému nahrazování oděvů předcházet.
Keywords: jednorázová spotřeba; kvalitativní výzkum; spotřební chování; fast fashion; slow fashion
Thesis title: Throwaway society
Author: Wohanková, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with the concept of a throwaway society, which is manifested, among other things, by excessive consumption of clothing products. A world globalization trend to ever changing the fashion industry, it made global brands to adopt a seasonless cycle of designing clothes and relocating manufacturing activities at underdeveloped countries. This concept has now been adopted as a business model by brands and retailers, using improved and more efficient supply chains to better respond to changing trends and consumer demand. The aim of the research was to verify the validity of the concept of a throwaway society on the consumer behavior of a group of respondents to examine their attitudes to the acquisition, use, collection and eventual disposal of fashion products. The described consumer behavior was further compared with their actual behavior, which is usually materialized in the form of purchased clothes stored in wardrobes. The concept of a throwaway societ was not confirmed in the selected sample; on the contrary, it turned out that the respondents were trying to prevent frequent replacement of clothes.
Keywords: Fast fashion; Throwaway society; Slow fashion; Qualitative research; Consumer behavior

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 2. 2021
Date of submission: 27. 4. 2022
Date of defense: 8. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/76223/podrobnosti

Files for download

    Last update: