The role of non-formal education in developing work competences and skills for Industry 4.0

Thesis title: Role neformálního vzdělávání při rozvoji pracovních kompetencí a dovedností pro Průmysl 4.0
Author: Phanová, Hoang Linh
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stuchlíková, Zuzana
Opponents: Procházková Ilinitchi, Cristina
Thesis language: Česky
Abstract:
Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, jakou roli má při rozvoji pracovních kompetencí a dovedností pro Průmysl 4.0 neformální, příp. informální vzdělávání v evropském, resp. českém prostředí. Vedlejším cílem je zjistit, zda a případně jakou má EU strategii v rámci rozvoje kompetencí a dovedností pro Průmysl 4.0. v období od roku 2013–2022. Úvodem jsou definovány klíčové pojmy a koncepty, zejména průmyslové revoluce a její historie, dále Průmysl 4.0 a jeho specifika. Zaměřuji se na pracovní kompetence pro Průmysl 4.0 a problematiku mezery v dovednostech. Dále se věnuji neformálnímu vzdělávání při rozvoji pracovních kompetencí a dovedností pro Průmysl 4.0 a zjišťuji, zda má EU strategii v rámci rozvoje pracovních kompetencí a dovedností pro Průmysl 4.0 v období 2013 - 2022. V diplomové práci popisuji aktivity neformálního vzdělávání z praxe, a to jak na mezinárodní, tak i národní úrovni. A to na příkladech projektů, které byly podpořeny v rámci iniciativy Erasmus+ či z iniciativ v ČR. Dále je v práci vypracována SWOT analýza, sloužící k hodnocení neformálního vzdělávání. V závěru práce je pomocí kvalitativního výzkumu zkoumána role neformálního vzdělávání při rozvoji kompetencí pro Průmysl 4.0. A to konkrétně jako výsledek projektu Level Up, který je v diplomové práci podrobně popsán.
Keywords: Průmysl 4.0; Neformální vzdělávání; dovednosti a kompetence; Mezera v dovednostech
Thesis title: The role of non-formal education in developing work competences and skills for Industry 4.0
Author: Phanová, Hoang Linh
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stuchlíková, Zuzana
Opponents: Procházková Ilinitchi, Cristina
Thesis language: Česky
Abstract:
The main objective of the thesis is to find out what role non-formal or informal education plays in the development of work competencies and skills for Industry 4.0 in the European or Czech environment. A secondary objective is to find out whether and, if so, how developed the EU strategy is in the development of competencies and skills for Industry 4.0 in the period 2013-2022. The introductory part defines key terms and concepts, especially the industrial revolution and its history, as well as Industry 4.0 and its specifics. The focus is also on work competencies and skills for Industry 4.0 and on the topic of skills mismatch. Furthermore, I elaborate on non-formal education in the development of work competencies and skills for Industry 4.0 and I find out whether the EU has a strategy for the development of work competencies and skills for Industry 4.0 in the period 2013-2022. In the thesis, I describe non-formal education activities from field experience, both international and national. This is based on examples of projects that have been supported by program Erasmus + or Czech initiatives. Furthermore, the thesis contains a SWOT analysis used to evaluate non-formal education. In closing the thesis, the role of non-formal education in the development of competencies for Industry 4.0 is examined through qualitative research. Specifically, as a result of the Level Up project, which is described in detail in the thesis.
Keywords: Industry 4.0; Skills and competencies; Skills mismatch; Non-formal education

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 5. 2021
Date of submission: 28. 4. 2022
Date of defense: 30. 5. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77022/podrobnosti

Files for download

    Last update: