Identification of the effects of the covid-19 pandemic on consumer mindset

Thesis title: Identifikace dopadů pandemie covid-19 na smýšlení spotřebitele
Author: Filáková, Monika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Olšanová, Květa
Opponents: Lhotáková, Markéta
Thesis language: Česky
Abstract:
Pandemie způsobená nemocí covid-19 ovlivnila životy takřka všech lidí. Na tuto krizi musely reagovat vlády různými opatřeními. Na jednu stranu přišlo obecné zpomalení, na tu druhou začalo vznikat nebývalé množství odpadu. Otázkou je, jak na to reaguje spotřebitel. Diplomová práce si tedy klade za cíl zjistit, jaký mají protiepidemická opatření přijatá v boji proti covidu-19 dopad na smýšlení spotřebitele ohledně udržitelnosti a jaké jsou případné změny v jeho chování. V práci se nachází literární rešerše ohledně dopadu pandemie na smýšlení spotřebitele a jeho chování, a to jak v teoretické rovině, tak i v rámci konkrétních proběhnutých výzkumů. Následuje definice slova udržitelnost a rešerše výzkumů ohledně nárůstu odpadu. V poslední části práce je představen vlastní výzkum v podobě polostrukturovaných rozhovorů, jež přináší odpovědi na výzkumné otázky. Práci uzavírá shrnutí výsledků, limitace, doporučení a závěr.
Keywords: spotřebitel a udržitelnost; restrikce; kvalitativní výzkum; covid-19; dopad na smýšlení spotřebitele; chování spotřebitele; udržitelnost
Thesis title: Identification of the effects of the covid-19 pandemic on consumer mindset
Author: Filáková, Monika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Olšanová, Květa
Opponents: Lhotáková, Markéta
Thesis language: Česky
Abstract:
The pandemic caused by covid-19 has affected the lives of almost everyone. Governments have had to respond to the crisis with various measures. On the one hand, there was a general slowdown, on the other, an unprecedented amount of waste began to be generated. The question is how the consumer reacts to this. The diploma thesis aims to find out what impact the anti-epidemic measures taken in the fight against covid-19 have on the consumer's thinking about sustainability and what are the possible changes in their behavior. The thesis contains a literature search regarding the impact of the pandemic on consumer thinking and behavior, both in theory and in specific researches. The following is a definition of the word sustainability and a literature research on waste growth. The last part of the work presents its own research in the form of semi-structured interviews, which provides answers to research questions. The work concludes with a summary of results, limitations, recommendations and conclusion.
Keywords: covid-19; restrictions; impact on consumer mindset; consumer behavior; sustainability; consumer and sustainability; qualitative research

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 1. 2021
Date of submission: 28. 4. 2022
Date of defense: 31. 5. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75796/podrobnosti

Files for download

    Last update: