Specifics of marketing communication in the pharmaceutical industry

Thesis title: Specifika marketingové komunikace ve farmaceutickém průmyslu
Author: Racková, Anna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Olšanová, Květa
Opponents: Čiháková, Barbara
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá marketingovou komunikací farmaceutických společností. Především se zaměřuje na regulaci reklamy v jednotlivých oblastech farmacie a také komunikační mix s ohledem na skupinu léčivých produktů, které se dělí na volně prodejná léčiva a léky na předpis. Každá z těchto skupin má zcela odlišné komunikační nástroje při cílení na spotřebitele, které v tomto odvětví mohou představovat jak koncoví zákazníci (pacienti), tak rozhodující články celého procesu, tedy lékaři. Cílem práce je zjistit vnímání současné regulace marketingové komunikace ve farmacii a navrhnout efektivnější nástroje komunikace pro jednotlivé oblasti farmaceutického průmyslu. Nejdříve je přiblíženo prostředí farmaceutického průmyslu pomocí historického kontextu, tržních dat farmaceutických firem a celkové ekonomické situace. Dále je nastíněn marketingový a komunikační mix s důrazem na specifika farmacie. Poté následuje vlastní výzkumné šetření v podobě hloubkových rozhovorů s odborníky na marketing ve farmacii. Nakonec jsou zformulovány zjištěné skutečnosti z výzkumu a porovnány s informacemi z literární rešerše. Pomocí výše zmíněných nástrojů jsou stanoveny závěry a náměty pro další zkoumání.
Keywords: marketingová komunikace; farmaceutický průmysl; regulace reklamy; marketingový mix
Thesis title: Specifics of marketing communication in the pharmaceutical industry
Author: Racková, Anna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Olšanová, Květa
Opponents: Čiháková, Barbara
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis deals with marketing communication of pharmaceutical companies. It focuses primarily on the regulation of advertising in individual areas of pharmacy, as well as the communication mix with regard to the group of medicinal products, which are divided into over-the-counter and prescription drugs. Each of these groups has completely different communication tools in targeting consumers, who can be in this sector end customers (patients) and crucial members of the whole process, i.e. doctors. The aim of the work is to determine the perception of the current regulation of marketing communication in pharmacy and to propose more effective communication tools for individual areas of the pharmaceutical industry. In the first part, the environment of the pharmaceutical industry is characterized using the historical context, market data of pharmaceutical companies and the overall economic situation. As a next step, the marketing and communication mix with an emphasis on the specifics of pharmacy is described. This is followed by own research in the form of in-depth interviews with marketing experts in pharmacy. Finally, the findings from the research are formulated and compared with information from the literature review. Using the above-mentioned tools, conclusions and suggestions for further research are set.
Keywords: marketing mix; marketing communications; pharmaceutical industry; advertisement regulation

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 1. 2021
Date of submission: 28. 4. 2022
Date of defense: 31. 5. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75632/podrobnosti

Files for download

    Last update: