Position of Czech cosmetics brands on the domestic and foreign markets

Thesis title: Pozice českých značek kosmetiky na domácím a zahraničním trhu
Author: Žikovská, Daniela
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Khelerová, Vladimíra
Opponents: Sadílek, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce zkoumá pozici vybraných českých značek kosmetiky na domácím a zahraničním trhu. Cílem je pomocí vnější analýzy sestavit profil identity značky Dermacol a Organická Apotéka, a následně pomocí dotazníkového šetření zjistit jejich pozici na trhu. Práce je rozdělena do tří kapitol. Teoretická část práce se zabývá představením marketingového pojetí značky, popíše základní prvky značky a její další vlastnosti. Následuje vysvětlení identity značky pomocí dvou modelů, z nichž jeden bude využit i v praktické části práce. Konec této části je věnován problematice positioningu a image značky. V praktické části jsou vybrané značky analyzovány a je sestaven jejich profil identity. V poslední části práce je vyhodnoceno dotazníkové šetření zkoumající nákupní zvyklosti a povědomí o českých značkách kosmetiky. Závěr této části předkládá návrh řešení pro vybrané značky kosmetiky.
Keywords: české značky kosmetiky; Dermacol; positioning; Organická Apotéka; identita značky
Thesis title: Position of Czech cosmetics brands on the domestic and foreign markets
Author: Žikovská, Daniela
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Khelerová, Vladimíra
Opponents: Sadílek, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis examines the position of selected Czech cosmetics brands on the domestic and foreign markets. The aim is to compile an identity profile of the brands Dermacol and Organicka Apoteka using external analysis, and then with the help of questionnaire survey find out their position on the market. The thesis is divided into three chapters. The theoretical part deals with an introduction of the marketing concept of brands and describes the basic elements of the brand and its other characteristics. The following chapter explains the brand identity using two models, one of which will be used in the theoretical part of the thesis. The end of this part is devoted to the issue of positioning and brand image. In the practical part, selected brands are analysed, and their identity profile is compiled. The last part of the thesis evaluates a questionnaire survey examining shopping habits of consumers and their awareness of Czech cosmetics brands. In the end, recommendations for selected cosmetics brands are suggested.
Keywords: brand identity; Czech cosmetics brands; positioning; Dermacol; Havlik Apoteka

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 9. 2021
Date of submission: 29. 4. 2022
Date of defense: 2. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77581/podrobnosti

Files for download

    Last update: