Greenpeace and its approach to the problem of plastics in the oceans

Thesis title: Organizace Greenpeace a její přístup k řešení problému plastů v oceánech
Author: Šubrtová, Zuzana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Vymětal, Petr
Opponents: Švec, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce pojednává o neziskové organizaci Greenpeace a jejím přístupu k problematice plastového znečištění. Cílem této práce je tedy zmapovat, jakým způsobem organizace přistupuje k problému plastů v oceánech a jak komunikuje tento problém v průběhu let 2019-2021. V teoretické části je vymezen pojem neziskový sektor a nadnárodní neziskové organizace, včetně tech, zabývajících se enviromentálními problémy. Následně je představena organizace Greenpeace, její historie, struktura a principy. Nakonec je uveden problém plastů v oceánech, včetně nastínění možného řešení. V praktické části je pak za využití mediální diskurzivní analýzy zkoumána komunikace organizace na 4 hlavních sociálních médiích – Tiskové zprávy, Sociální sítě, Stories a YouTube. Následně dojde i k statickému srovnání jednotlivých platforem a jejich zhodnocení.
Keywords: Neziskový sektor; Greenpeace; Plasty v oceánech
Thesis title: Greenpeace and its approach to the problem of plastics in the oceans
Author: Šubrtová, Zuzana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Vymětal, Petr
Opponents: Švec, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis discusses the non-profit organization Greenpeace and its approach to the issue of plastic pollution. Thus, the aim of this thesis is to map how the organisation approaches the problem of plastic in the oceans and how it communicates this problem during the years 2019-2021. The theoretical part defines the concept of the non-profit sector and transnational non-profit organisations, including those dealing with environmental issues. Then the organization Greenpeace, its history, structure and principles are introduced. Finally, the problem of plastics in the oceans is outlined, including an outline of possible solutions. The practical part then examines the organisation's communication on the 4 main social media - Press Releases, Social Networks, Stories and YouTube - using media discourse analysis. Subsequently, a static comparison of each platform will also be made and evaluated.
Keywords: The non-profit sector; Greenpeace; Plastics in the oceans

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní studia - diplomacie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 8. 2021
Date of submission: 29. 4. 2022
Date of defense: 24. 5. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77550/podrobnosti

Files for download

    Last update: