Cultural differences in the shopping behavior of Czechs and Germans

Thesis title: Kulturní rozdíly v nákupním chování Čechů a Němců
Author: Hortová, Dominika
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá problematikou vlivu kulturních rozdílů v závislosti na nákupním chování. Hlavním tématem práce je zkoumání vlivu kulturních rozdílů dvou národností, konkrétně české a německé na nákupním chování. Cílem práce je zjistit, zda se odlišnosti národních kultur přenášejí na nákupní chování a rozhodování zákazníků, a zda tyto odlišnosti odpovídají hodnotám kulturních dimenzí jednotlivých zemí. Nejprve jsou v práci definovány jednotlivé základní pojmy a dále podrobně popsány jednotlivé kulturní dimenze pro pochopení celé problematiky. Metoda použitá pro ověření stanoveného cíle je dotazníkové šetření provedené na zástupcích české a německé kultury. Na základě ověření pěti ze čtyř výzkumných otázek je zjištěno, že kulturní rozdíly se skutečně projevují na nákupní chování a korespondují s definicemi typickými pro dané kultury. V závěru práce jsou navrženy další návrhy pro zpracování této problematiky.
Keywords: Geert Hofstede; kulturní dimenze; kulturní rozdíly; Češi; nákupní chování; Němci
Thesis title: Cultural differences in the shopping behavior of Czechs and Germans
Author: Hortová, Dominika
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the effect of cultural differences on shopping behavior. The main topic of the work is the impact of cultural differences between two nationalities, specifically Czech and German, on shopping behavior. The aim of the thesis is to find out whether the differences in national cultures affect the shopping behavior and decisions of customers, and whether these differences correspond to the values of the cultural dimensions of individual countries. Firstly, the individual basic concepts are defined, secondly, the individual cultural dimensions are described in detail to understand the whole issue. The method used to verify the set goal is a questionnaire survey conducted on representatives of Czech and German cultures. Based on the verification of five of the four research questions, it is found that cultural differences do affect shopping behavior and correspond to definitions typical for these cultures. At the end of the work, other options for processing this issue are proposed to achieve even more accurate results.
Keywords: cultural differences; cultural dimensions; shopping behaviour; Czechs; Germans; Geert Hofstede

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 7. 2021
Date of submission: 29. 4. 2022
Date of defense: 1. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77453/podrobnosti

Files for download

    Last update: