Internationalization challenges of SMEs: An empirical inquiry of hospitality industry

Thesis title: Internationalization challenges of SMEs: An empirical inquiry of hospitality industry
Author: Karimov, Kamran
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Štěrbová, Ludmila
Opponents: Vlčková, Jana
Thesis language: English
Abstract:
Small and medium-sized businesses (SMEs) play a critical role in broadening and attaining long-term economic development. These specific overall economic participants have a proven record of contributing to the creation of a competitive business climate, which is beneficial to the creation of new employment and development of economic performance at a country and sectoral levels. SMEs, on the other hand, frequently face a variety of problems and impediments that obstruct their development and long-term viability. The hurdles are particularly severe in developing market business ecosystem, since these nations are frequently in the midst of a critical shift. As a result, the goal of this master’s thesis is to perform an empirical investigation of the chances for SMEs to prosper in growing economies. The current study examines the performance of hospitality sector, with inclusion of hotels and restaurant and seeks to address the following key research question: -What are the critical challenges that hinder the hospitality sector SMEs in their internationalization process? The current study employed a quantitative analysis technique, which followed the systematic review of the topic-related studies to identify the most commonly emphasized challenges connected to SMEs’ internationalization, and then applies it to the hospitality industry, with a focus on hotels and restaurants, utilizing a quantitative research approach. Following that, a quantitative survey is used to reach out to potential SMEs using empirical surveys in order to assess the difficulties found during the systematic review. Overall, 143 responses from 71 SMEs operating in hotel and restaurant businesses are included in the study, with data analysis conducted through structural equation modelling (SEM). Following the data analysis process, the research offers theoretical and practical recommendations for supporting SMEs in international trade to key stakeholders ranging from SMEs themselves to industry as a whole and the government.
Keywords: SME; Hospitality sector and its challenges; Propensity to internationalization
Thesis title: Internacionalizační výzvy malých a středních podniků: Empirický průzkum odvětví pohostinství
Author: Karimov, Kamran
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Štěrbová, Ludmila
Opponents: Vlčková, Jana
Thesis language: English
Abstract:
Malé a střední podniky (MSP) hrají zásadní roli při rozšiřování a dosahování dlouhodobého hospodářského rozvoje. Tito konkrétní celkoví ekonomickí účastníci prokazatelně přispívají k vytváření konkurenčního podnikatelského klimatu, což je přínosné pro vytváření nových pracovních míst a rozvoj ekonomické výkonnosti na úrovni země a sektorů. Na druhé straně malé a střední podniky často čelí různým problémům a překážkám, které brání jejich rozvoji a dlouhodobé životaschopnosti. Překážky jsou obzvláště závažné v rozvíjejícím se tržním podnikatelském ekosystému, protože tyto země jsou často uprostřed kritické změny. V důsledku toho je cílem této diplomové práce provést empirické zkoumání šancí malých a středních podniků prosperovat v rostoucích ekonomikách. Současná studie zkoumá výkonnost sektoru pohostinství, včetně hotelů a restaurací, a snaží se odpovědět na následující klíčovou výzkumnou otázku: - Jaké jsou kritické výzvy, které brání MSP v pohostinském sektoru v jejich procesu internacionalizace? Současná studie použila techniku kvantitativní analýzy, která následovala po systematickém přezkoumání tematických studií, aby identifikovala nejčastěji zdůrazňované výzvy spojené s internacionalizací malých a středních podniků, a poté ji aplikuje na odvětví pohostinství se zaměřením na hotely a restaurace, využívající přístup kvantitativního výzkumu. Následně se kvantitativní průzkum používá k oslovení potenciálních malých a středních podniků pomocí empirických průzkumů za účelem posouzení obtíží zjištěných během systematického přezkumu. Celkově je ve studii zahrnuto 143 odpovědí od 71 malých a středních podniků působících v hotelech a restauracích, přičemž analýza dat byla provedena pomocí modelování strukturních rovnic (SEM). V návaznosti na proces analýzy dat nabízí výzkum teoretická a praktická doporučení pro podporu malých a středních podniků v mezinárodním obchodu klíčovým zainteresovaným stranám, od samotných malých a středních podniků až po průmysl jako celek a vládu.
Keywords: MSP; sektor pohostinství a jeho výzvy; sklon k internacionalizaci

Information about study

Study programme: International Business - Central European Business Realities
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 6. 2021
Date of submission: 29. 4. 2022
Date of defense: 31. 5. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77324/podrobnosti

Files for download

    Last update: