Use of cognitive biases in social media marketing

Thesis title: Využití kognitivních zkreslení v rámci marketingu na sociálních sítích
Author: Kleníková, Iveta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vacura, Miroslav
Opponents: Sigmund, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá tématem využití kognitivních zkreslení v rámci marketingu na sociálních sítích, přičemž jejím cílem je ověřit vliv využití vybraných kognitivních zkreslení na úspěšnost reklamních kampaní na sociálních sítích. Vybranými kognitivními zkresleními jsou averze ke ztrátě, efekt rámování a efekt ukotvení. Cíle práce je dosaženo prostřednictvím experimentu provedeného na sociální síti Facebook, konkrétně za pomocí facebookových nástrojů Správce reklam a Experimenty. V rámci tohoto experimentu jsou metodou A/B testování porovnány úspěšnosti jednotlivých dvojic reklam, přičemž jako ukazatel úspěšnosti je zvolena míra prokliku reklamy. Testované dvojice jsou vždy tvořeny experimentální reklamou obsahující dané kognitivního zkreslení a kontrolní reklamou, která dané zkreslení neobsahuje. Na základě tohoto experimentálního výzkumu bylo zjištěno, že reklamní kampaně s využitím některého z kognitivních zkreslení sice dosahují vyšší úspěšnosti než reklamní kampaně bez jejich využití, nicméně napříč všemi zkoumanými zkresleními tento vliv nebyl statisticky významný. Co se týká dílčích výsledků, statisticky významný vliv kognitivního zkreslení na úspěšnost reklamy byl prokázán pouze u využití efektu rámování.
Keywords: Facebook; kognitivní zkreslení; marketing; reklama; sociální sítě
Thesis title: Use of cognitive biases in social media marketing
Author: Kleníková, Iveta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vacura, Miroslav
Opponents: Sigmund, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This master thesis deals with the topic of using cognitive biases in social media marketing, and its aim is to verify the impact of the use of selected cognitive biases on the success of advertising campaigns on social networks. Selected cognitive biases are loss aversion, framing effect, and anchoring effect. The aim of this thesis is achieved through an experiment conducted on the social network Facebook, specifically using the Facebook tools Ads Manager and Experiments. In this experiment, A/B test compares the successes of individual ad pairs, with the ad's clickthrough rate as the success rate. The tested pairs always consist of an experimental ad containing the given cognitive bias and a control advertisement that does not contain the given bias. Based on this experimental research, it was found that advertising campaigns using any of the cognitive biases achieve higher success than advertising campaigns without their use, however, across all the biases examined, this effect was not statistically significant. In terms of partial results, a statistically significant effect of cognitive bias on the success of advertising was demonstrated only by using the framing effect.
Keywords: marketing; social networks; cognitive bias; advertisement; Facebook

Information about study

Study programme: Kognitivní informatika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 3. 2021
Date of submission: 29. 4. 2022
Date of defense: 10. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/76700/podrobnosti

Files for download

    Last update: