Visual attention to erotic and non-erotic stimuli

Thesis title: Vizuální pozornost vůči erotickým a neerotickým podnětům
Author: Štiková, Eliška
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Závodný Pospíšil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá erotickými apely. Cílem práce je analýza vizuální pozornosti vůči erotickým a neerotickým podnětům. Práce se skládá z teoretické rešerše, která shrnuje dosavadní poznatky erotických apelů v marketingu a celkově reakce vůči erotickým apelům. Dále následuje metodika, kde je představen design výzkumu. Stěžejní metody tohoto výzkumu jsou eye-trackingové měření a dotazník. Výsledky výzkumu jsou uvedeny v praktické části, kde jsou také zhodnoceny jednotlivé hypotézy a výzkumná otázka. V diskuzi a závěru práce jsou výsledky porovnány s teoretickými poznatky a uvedeny limitace výzkumu. Výzkum celkově shledal rozdíly mezi erotickými a neerotickými obrázky a částečně i rozdíly mezi muži a ženami ve vizuální pozornosti vůči erotickým apelům.
Keywords: Erotické apely; Eye-tracking; Vizuální pozornost
Thesis title: Visual attention to erotic and non-erotic stimuli
Author: Štiková, Eliška
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Závodný Pospíšil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with erotic appeals. The goal of the thesis is the analysis of visual attention to erotic and non-erotic stimuli. The thesis consists of a theoretical research that summarizes the current knowledge of erotic appeals in marketing and the overall response to erotic appeals. The next part consists of the methodology where the research design is presented. The key methods of this research are eye-tracking measurements and a questionnaire. The results of the research are presented in the practical part, where the individual hypotheses and the research question are also evaluated. In the discussion and conclusion of the work, the results are compared with theoretical knowledge and the limitations of the research are stated. Overall, the research found differences between erotic and non-erotic images and partially differences between men and women in visual attention to erotic appeals.
Keywords: Erotic appeals; Eye-tracking; Visual attention

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 5. 2020
Date of submission: 30. 4. 2022
Date of defense: 13. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73510/podrobnosti

Files for download

    Last update: