Use of greenwashing in fast fashion

Thesis title: Využívání greenwashingu ve fast fashion
Author: Vandasová, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Třísková, Olga
Thesis language: Česky
Abstract:
S rostoucím zájmem o ekologii a udržitelnost, roste i počet společností, které se chtějí jen svézt na vlně zájmu spotřebitelů a ve skutečnosti na své produkci nic nezměnit. K propagaci svých výrobků tyto společnosti využívají tzv. greenwashing. S vysokým podílem na celkovém znečištění planety tato praktika není cizí módnímu odvětví fast fashion. Cílem této práce bylo zjistit, jaké je povědomí o využívání greenwashingu mezi spotřebiteli fast fashion a zda udržitelnost hraje roli během rozhodovacího procesu o nákupu. Data pro výzkum byla shromážděna pomocí dotazníkového šetření. Do výzkumu se zapojilo 241 respondentů, 15 respondentů bylo vyřazeno pro nesplnění podmínek pro účast ve výzkumu. Cílovou skupinou výzkumu byli studenti. Bylo zjištěno, že povědomí o využívání greenwashingu je nízké, roste však se vzděláním spotřebielů. I přesto, že bylo zjištěno, že udržitelnost je pro spotřebitele důležitá, při rozhodovacím procesu není klíčovým faktorem. Klíčem pro rozpoznání greenwashingu je vzdělávání spotřebitelů, a pak aktivní zájem samotných spotřebitelů jako například zjišťování a ověřování informací.
Keywords: greenwashing; fast fashion; udržitelnost; spotřebitelské chování; společenská odpovědnost firem
Thesis title: Use of greenwashing in fast fashion
Author: Vandasová, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Třísková, Olga
Thesis language: Česky
Abstract:
With the growing interest of the population in ecology and sustainability, the number of companies that just want to ride the wave of consumer interest without making their production sustainable is also growing. These companies use so-called greenwashing to promote their products. The fashion industry has a large share in the pollution of the planet. Fast fashion chains often use greenwashing to improve their image in the eyes of consumers. The aim of this work was to find out how much awareness of the use of greenwashing among fast fashion consumers there is and whether sustainability plays a role in decision-making process during the purchasing. Data for the research were collected using a questionnaire survey. 241 respondents took part in the research, 15 respondents were excluded for not meeting the conditions for participation in the research. The target group of the research were students. It was found that awareness of the use of greenwashing is low, but it grows with the education of respondents. Although sustainability has been identified as important to respondents, it is not a key factor in the decision-making process. The key to recognizing greenwashing is education of consumers, and the active interest of consumers such as finding and verifying information.
Keywords: greenwashing; fast fashion; corporate social responsibility; consumer behavior; sustainability

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 11. 2021
Date of submission: 1. 5. 2022
Date of defense: 25. 5. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78722/podrobnosti

Files for download

    Last update: