Use of social networks to gain a competitive advantage

Thesis title: Využitie sociálnych sieti pre získanie konkurenčnej výhody
Author: Deďová, Katarína
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Molnár, Zdeněk
Opponents: Černý, Jan
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Táto diplomová práca sa zameriava na využitie sociálnych sieti pre získanie konkurenčnej výhody pre zvolenú organizáciu, ktorou je Tak trochu jiný sekáč, ktorý predstavuje koncept predaja oblečenia z druhej ruky. Hlavným cieľom tejto diplomovej práce je navrhnúť sadu doporučení pre efektívnejšie využívanie sociálnych sieti pre vybranú organizáciu a tak zvýšiť jej konkurencieschopnosť voči vybraným konkurenčným objektom z daného odvetvia. Prvú časť tejto práce tvoria teoretické poznatky späté s témou tejto práce. Skloňujú sa tam pojmy ako Competitive Intelligence, online marketing a jeho výhody, či hrozby. Ďalej nadväzuje kapitola o sociálnych sieťach a možnostiach ich využitia na marketingové účely. Teoretickú časť uzatvára kapitola, ktoré popisuje vzťah Competitite Intelligence a sociálnych sietí. Obsahom nasledujúcej časti je predstavenie dostupných nástrojov vhodných pre analýzu sociálnych sieti. Ďalej sú popísané konkurenčné objekty ako z hľadiska základných informácii, tak z hľadiska pôsobenia na sociálnych sieťach. Nadväzuje hlavná časť práce, v ktorej prebehla kvalitatívna a kvantitatívna analýza instagramových a facebookových účtov vybraných objektov. V záverečnej časti sú na základe výsledkov analýzy navrhnuté konkrétne odporúčania pre efektívnejšie využívanie sociálnych sieti.
Keywords: sociálne siete; online marketing; analytické nástroje; Competitive Intelligence; konkurenčná analýza
Thesis title: Využití sociálních sítí pro získání konkurenční výhody
Author: Deďová, Katarína
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Molnár, Zdeněk
Opponents: Černý, Jan
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Tato diplomová práce se zaměřuje na využití sociálních sítí pro získání konkurenční výhody pro zvolenou organizaci, kterou je Tak trochu jiný sekáč, který představuje koncept prodeje oblečení z druhé ruky. Hlavním cílem této diplomové práce je navrhnout sadu doporučení pro efektivnější využívání sociálních sítí pro vybranou organizaci a tak zvýšit její konkurenceschopnost vůči vybraným konkurenčním objektům z daného odvětví. První část této práce tvoří teoretické poznatky spjaté s tématem této práce. Skloňují se tam pojmy jako Competitive Intelligence, online marketing a jeho výhody či hrozby. Dále navazuje kapitola o sociálních sítích a možnostech jejich využití pro marketingové účely. Teoretickou část uzavírá kapitola, která popisuje vztah Competitite Intelligence a sociálních sítí. Obsahem následující části je představení dostupných nástrojů vhodných pro analýzu sociálních sítí. Dále jsou popsány konkurenční objekty jak z hlediska základních informací, tak z hlediska působení na sociálních sítích. Navazuje hlavní část práce, ve které proběhla kvalitativní a kvantitativní analýza instagramových a facebookových účtů vybraných objektů. V závěrečné části jsou na základě výsledků analýzy navržena konkrétní doporučení pro efektivnější využívání sociálních sítí.
Keywords: sociální sítě; analytické nástroje; online marketing; Competitive Intelligence; konkurenční analýza
Thesis title: Use of social networks to gain a competitive advantage
Author: Deďová, Katarína
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Molnár, Zdeněk
Opponents: Černý, Jan
Thesis language: Slovensky
Abstract:
This master thesis focuses on the use of social networks to gain a competitive advantage for the chosen organization, which is Tak trochu jiný sekáč, which represents the concept of selling second-hand clothes. The main goal of this thesis is to propose a set of recommendations for more effective use of social networks for a selected organization and thus increase its competitiveness against its selected competitors in the industry. The first part of this work consists of theoretical knowledge related to the topic of this work. Terms such as Competitive Intelligence, online marketing and its benefits or threats are included there. The chapter about social networks and the possibilities of their use for marketing purposes follows. The theoretical part ends with a chapter that describes the relationship between Competitite Intelligence and social networks. The content of the following section is a presentation of available tools suitable for the analysis of social networks. Furthermore, competitors are described both in terms of basic information and in terms of social networks activity. The main part of the work follows, in which a qualitative and quantitative analysis of Instagram and Facebook accounts of selected competitors took place. In the final part of this thesis, specific recommendations are proposed for more effective use of social media based on the results of the analysis.
Keywords: online marketing; Competitive Intelligence; competition analysis; analytic tools; social networks

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 11. 2020
Date of submission: 1. 5. 2022
Date of defense: 1. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75292/podrobnosti

Files for download

    Last update: