Social Networks as a Marketing Tool

Thesis title: Sociální sítě jako marketingový nástroj
Author: Pivovarčík, Pavel
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Böhmová, Lucie
Opponents: Pavlíček, Antonín
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá problematikou sociálních sítí a jejich marketingových nástrojů, které jsou využívány při tvorbě placené propagace. V teoretické části je uvedena historie a trendy v oblasti online marketingu, rozbor použitých sociálních sítí a přístupy k online marketingu, včetně metod A/B testování, guerillového marketingu, CTA a kvalitativního a kvantitativního výzkumu, které jsou následně využívány v praktické části. Cílem diplomové práce bylo vytvořit detailní postup v oblasti e-commerce při propagaci prostřednictvím marketingových nástrojů na sociálních sítích Facebook, Instagram a Pinterest a jeho ověření v praxi na konkrétním online obchodě, vytvořeném autorem pro účely této diplomové práce. Jako další cíl bylo stanoveno provést analýzu použitých marketingových nástrojů na sociálních sítích Facebook, Instagram a Pinterest a jejich zhodnocení pomocí autorem stanovených kritérií (cena, uživatelská přívětivost, demografie a jiné) včetně závěrečného porovnání. V práci bylo pomocí navrhnutých postupů uskutečněno celkem 80 nastavených konverzí (prodejů). Pro dosažení stanovených cílů byly využity zejména metody literární rešerše, analýza, měření, komparace a případové studie. Přínosem je vytvořený postup, který lze při tvorbě propagací na daných sociálních sítích využít, a závěrečné zhodnocení použitích nástrojů včetně jejich porovnání.
Keywords: Facebook; Instagram; online marketing; business manager; e-commerce; Pinterest
Thesis title: Social Networks as a Marketing Tool
Author: Pivovarčík, Pavel
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Böhmová, Lucie
Opponents: Pavlíček, Antonín
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with the issue of social networks and their marketing tools, which are used in the creation of paid promotion. The theoretical part presents the history and trends in online marketing, analysis of social networks and approaches to online marketing, including methods of A/B testing, guerrilla marketing, CTA and qualitative and quantitative research, which are then used in the practical part. The aim of the diploma thesis was to create a detailed procedure in the field of e-commerce in promotion through marketing tools on social networks Facebook, Instagram and Pinterest and its verification in practice on a specific online store, created by the author for the purposes of this thesis. Another goal was to analyze the marketing tools used on the social networks Facebook, Instagram and Pinterest and to evaluate them using the criteria set by the author (price, user friendliness, demography and others), including the final comparison. In the work, a total of 80 conversions (sales) were made using the proposed procedures. In order to achieve the set goals, the methods of literature search, analysis, measurement, comparison and case studies were used. The benefit is the created procedure, which can be used in the creation of promotion on the given social networks and the final evaluation of individual tools, including their comparison.
Keywords: business manager; e-commerce; Facebook; Instagram; online marketing; Pinterest

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 12. 2020
Date of submission: 2. 5. 2022
Date of defense: 1. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75385/podrobnosti

Files for download

    Last update: