Origins of consumers’ motivation to excess expenditure on a chosen secondary market

Thesis title: Směry motivace spotřebitele k nadprůměrným výdajům na vybraném sekundárním trhu
Author: Kuneš, Matěj
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Bříza, Matouš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce popisuje fakt, že tenisky již dlouho nejsou brány pouze jako část oblečení, jejich přesah začíná být pro mladší generace čím dále tím významnější. Bakalářská práce tuto problematiku popisuje. První část slouží k teoretickému vymezení pojmů spotřebního chování. Ve druhé části je nejprve kladen důraz na popsání sekundárního trhu a trhu s teniskami. Následně je proveden sekundární výzkum na základě dat pocházejících z databáze MML-TGI. Tato část slouží k rámcovému vymezení zkoumané skupiny spotřebitelů v primárním výzkumu, který byl proveden se spotřebiteli a přeprodejci nacházejícími se na sekundárním trhu. Bylo zjištěno, že tenisky si ve většině případů spotřebitelé pořizují kvůli svému okolí. Dále z výzkumu vyšlo najevo, že hlavním spotřebitelem nacházejícím se na trhu s teniskami je teenager studující střední školu, který si hledá svůj styl oblékání a jeho hlavním zdrojem informací jsou sociální sítě. Podstatným zjištěním je i fakt, že se skupina spotřebitelů nacházející se na přeprodejním trhu tenisek s každým rokem mění a přibývají na něm lidé, kteří se čím dál tím méně zajímají o tenisky. Nejedná již tedy pouze o nadšence, jako tomu bylo dříve.
Keywords: spotřební chování; sekundární trh; spotřebitel; nákupní rozhodování; tenisky
Thesis title: Origins of consumers’ motivation to excess expenditure on a chosen secondary market
Author: Kuneš, Matěj
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Bříza, Matouš
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis describes the phenomenon that sneakers have long been considered more than a mere part of clothing. The shift is becoming increasingly important for the younger generation. The structure of this thesis is as follows. The first part serves as a theoretical definition of the concept of consumer behavior. In the second part, the emphasis is firstly on describing the secondary market and the sneakers market. Subsequently, a secondary research based on data from the MML-TGI database is performed. This section provides a framework for examining consumer groups in primary research conducted with consumers and resellers coming from the secondary market. The findings convey that in most cases consumers buy sneakers because of the social circles that surround them. Furthermore, the research revealed that the most common type of consumers tend to be teenagers studying at high school level. They are usually searching for their personal style using social media as the main source of information. Another important finding shows that the group of consumers active on the sneakers resale market changes annually. As a result, the market is no longer purely a monopoly of sneakers enthusiasts but there is a growing number of people interested in sneakers on a lower level.
Keywords: purchasing decisions; secondary market; consumer behaviour; consumer; sneakers

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 1. 2022
Date of submission: 4. 5. 2022
Date of defense: 25. 5. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79354/podrobnosti

Files for download

    Last update: