Development of thinking by visual programming

Thesis title: Rozvoj myšlení vizuálním programováním
Author: Pavlů, David
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Korčák, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá vizuálním programováním, a především jeho dopady při rozvoji myšlení a dovedností. Definovány a zkoumány jsou tři typy myšlení: algoritmické, logické a kritické. Z dovedností poté digitální gramotnost, kreativita, týmová práce, komunikace a prezentační dovednost. Těmto typům myšlení a dovedností se učí děti docházející na kurz vizuálního programování v mezinárodní škole Algorithmics společně s vizuálním programovacím jazykem Scratch. Jsou představeny metody výuky těchto typů myšlení a dovedností s integrací v kurzu a jazyce Scratch. Cílem práce je především zhodnocení a zkoumání, jak se za pomoci kurzu vizuálního programování a jazyka Scratch dětem zlepšují stanovené dovednosti a typy myšlení. Hlavní výzkumnou metodou je kvantitativní dotazníkové šetření v doprovodu s kvalitativní minoritní ukázkou testování získávaných dovedností v programování a jazyce Scratch. Výzkumnou skupinou jsou zejména děti docházející na kurz, taktéž jejich rodiče. Dotazník se ptá především na rozvoj dovedností, typů myšlení, spokojenost, Scratch a kurz. Hlavním výsledkem zkoumání a přínosem této práce je možnost zařadit jazyk Scratch reprezentující vizuální programování do běžné školní výuky. Výzkum potvrdil jeho jedinečnost, přívětivost a dostatečné možnosti společně s tím, že rozvíjí stanovené typy myšlení a dovedností. Zejména se v největší míře jedná o rozvoj algoritmického a logického myšlení a digitální gramotnosti. V poslední řadě také fakt, že vizuální programování není vhodné pro nejmenší děti, které může připravit o vlastní základní poznatky a aktivity.
Keywords: Vizuální programování; Scratch; Algorithmics; algoritmické myšlení, logické myšlení, kritické myšlení; digitální gramotnost, kreativita, prezentační dovednost, komunikační dovednost, týmová práce
Thesis title: Development of thinking by visual programming
Author: Pavlů, David
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Korčák, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with visual programming, and especially its effects on the development of thinking and skills. Three types of thinking are defined and researched: algorithmic, logical and critical. The skills are digital literacy, creativity, teamwork, communication and presentation skills. These types of thinking and skills are taught to children attending a visual programming course at the International School Algorithmics together with the visual programming language Scratch. Methods of teaching these types of thinking and skills with integration in the Scratch course and language are introduced. The aim of the work is mainly to evaluate and research how the help of the visual programming course and the Scratch language improve children's skills and types of thinking. The main research method is a quantitative questionnaire survey accompanied by a qualitative minority demonstration of acquired skills in programming and Scratch language. The research group consists mainly of children attending the course and also their parents. The questions mainly ask about skills development, types of thinking, satisfaction, scratch and course. The main result of the research and the contribution of this work is the possibility to include the Scratch language representing visual programming in regular school teaching. The research confirmed its uniqueness, friendliness and sufficient possibilities, together with the development of specified types of thinking and skills. In particular, it is mostly the development of algorithmic and logical thinking and digital literacy. Last but not least, the fact that visual programming is not suitable for the youngest children, who can deprive themselves of their own basic knowledge and activities.
Keywords: Visual programming; Scratch; Algorithmics; algorithmic thinking, logical thinking, critical thinking; digital literacy, creativity, presentation skill, communication skill, teamwork

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 6. 2021
Date of submission: 7. 5. 2022
Date of defense: 13. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77310/podrobnosti

Files for download

    Last update: