Social engineering in the gaming environment

Thesis title: Sociální inženýrství v herním prostředí
Author: Bulín, Pavel
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sudzina, František
Opponents: Sedláček, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je seznámit čtenáře s problematikou bezpečnostních hrozeb, především s jednotlivými technikami sociálního inženýrství se zaměřením na phishing a provést kvantitativní výzkum v této oblasti. Pro splnění prvního cíle je vymezena teoretická část, kde je nejdříve představen kyberprostor a bezpečnostní hrozby jako malware a sociální inženýrství. Jsou představeny jednotlivé druhy těchto hrozeb, které jsou podrobněji popsány. Dále je představeno herní prostředí a specifické útoky, které se v něm vyskytují. V praktické části práce je popsán provedený kvantitativní výzkum zaměřující se na povědomí o sociálním inženýrství a bezpečnosti ve formě dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo celkem 248 respondentů z náhodného a hráčského vzorku respondentů. V závěru práce jsou shrnuty výsledky výzkumu.
Keywords: kyberprostor; kybernetická hrozba; malware; sociální inženýrství; herní prostředí; dotazník
Thesis title: Social engineering in the gaming environment
Author: Bulín, Pavel
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sudzina, František
Opponents: Sedláček, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor thesis is to introduce the reader to the issue of security threats, especially to the various social engineering techniques with a focus on phishing, and to conduct quantitative research in this area. To meet the first objective, a theoretical section is defined where cyberspace and security threats such as malware and social engineering are first introduced. The different types of these threats are introduced and described in more detail. Next, the gaming environment and the specific attacks that occur in it are introduced. In the practical part of the thesis, the quantitative research conducted focusing on social engineering and security awareness in the form of a questionnaire survey is described in which a total of 248 respondents from a random and gamer sample of respondents participated. The paper concludes with a summary of the research findings.
Keywords: malware; social engineering; cyberspace; cyberthreat; gaming environment; questionnaire

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 31. 1. 2022
Date of submission: 9. 5. 2022
Date of defense: 31. 1. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79537/podrobnosti

Files for download

    Last update: