The influence of tradition and folklore on consumer decision and its marketing meaning

Thesis title: Vplyv tradičnosti a folklóru na rozhodovanie spotrebiteľa a jeho marketingový význam
Author: Knotková, Kristína
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Táto bakalárska práca pojednávala o vplyve tradičnosti a folklóru na rozhodovanie spotrebiteľa. Cieľom bolo zistiť, aký vplyv má tradičnosť a folklór na rozhodovanie spotrebiteľa a čo to v nich evokuje. Prostredníctvom primárneho výskumu, ktorý predstavovalo dotazníkové šetrenie, bolo zistené, že spotrebitelia vo všeobecnosti majú radi folklór a tradičnosť. Tiež si všímajú využívanie folklóru danej krajiny, resp. regiónu v propagácií produktov. Okrem folklóru ich pozornosti neujde ani to, že mnohé značky využívajú prvky tradičnosti (napr. ľudové motívy, farby, názov) na svojich produktoch. Respondenti vo veľkej miere považujú využívanie folklóru danej krajiny, resp. regiónu v propagácii produktov za vhodné. Stanovená hypotéza, že spotrebitelia kupujú produkty s prvkami tradičnosti z toho dôvodu, že tak vyjadrujú svoju príslušnosť (hrdosť) k určitej kultúre bola zamietnutá.
Keywords: tradičnosť; spotrebiteľské správanie; folklór; dotazníkové šetrenie
Thesis title: The influence of tradition and folklore on consumer decision and its marketing meaning
Author: Knotková, Kristína
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Slovensky
Abstract:
This thesis is focusing on the influence of tradition and folklore on consumer decision. The aim of this bachelor thesis was to find how big is the influence of tradition and folklore on consumer decision and what evokes that. Through the primary research that presents the questioner was found, that consumers like folklore and tradition in general. They also pay attention to using folklore of the country (as the case may be the region) in promoting products. Not only folklore attracts consumer attention, but also the tradition such as the ornaments, colours, or names of products. Respondents largely consider that using folklore of the country or region in promoting products is felicitous. A set hypothesis that consumers buy products with symbols of tradition because they express their affiliation (pride) to specific culture was rejected.
Keywords: consumer behaviour; folklore; tradition; questionnaire research
Thesis title: Vplyv tradičnosti a folklóru na rozhodovanie spotrebiteľa a jeho marketingový význam
Author: Knotková, Kristína
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Tato bakalářská práce pojednávala o vlivu tradičnosti a folkloru na rozhodování spotřebitele. Cílem bylo zjistit, jaký vliv má tradičnost a folklor na rozhodování spotřebitele a co to v nich evokuje. Prostřednictvím primárního výzkumu, který představovalo dotazníkové šetření, bylo zjištěno, že spotřebitelé obecně mají rádi folklor a tradičnost. Též si všímají využívaní folkloru dané země, resp. regionu v propagaci produktů. Kromě folkloru jejich pozornosti neujde ani to, že mnohé značky využívají prvky tradičnosti (např. lidové motivy, barvy, název) na svých produktech. Respondenti ve velké míře považují využívání folkloru dané země, resp. regionu v propagaci produktů za vhodné. Stanovená hypotéza, že spotřebitelé kupují produkty s prvky tradičnosti z toho důvodu, že tak vyjadřují svou příslušnost (hrdost) k určité kultuře byla zamítnuta.
Keywords: dotazníkové šetření; spotřebitelské chování; folklor; tradičnost

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 1. 2022
Date of submission: 9. 5. 2022
Date of defense: 25. 5. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79409/podrobnosti

Files for download

    Last update: