YouTuberity from a business point of view

Thesis title: YouTuberství z podnikatelského hlediska
Author: Potměšil, Petr
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Oškrdal, Václav
Opponents: Dvořáková, Šárka
Thesis language: Česky
Abstract:
Hlavním cílem mé práce je vytvořit ucelený obraz o podnikání jakožto YouTuber. V první kapitole se zaměřím na teorii YouTuberství. Kdo je to YouTuber, na jakých platformách YouTubeři působí a jaký vliv na společnost v dnešní době mají. Druhá teoretická kapitola bude věnována způsobům, jak mohou YouTubeři svůj dosah monetizovat a stát se v podstatě podnikateli, přičemž mezi jejich největší aktiva patří jejich charisma, kvalita tvorby a dosahy na sociálních sítích. V třetí kapitole si ukážeme praktický příklad, jak takové YouTube podnikání na české scéně funguje v praxi. Čtvrtá kapitola bude zaměřena na analýzu příležitostí a hrozeb transformace zaměření podnikání z českého prostředí na prostředí zahraniční.
Keywords: YouTube; YouTuber; ekonomie podnikání; monetizace obsahu; sociální sítě; influencer
Thesis title: YouTuberity from a business point of view
Author: Potměšil, Petr
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Oškrdal, Václav
Opponents: Dvořáková, Šárka
Thesis language: Česky
Abstract:
The main goal of my work is to create a comprehensive picture of business as YouTuber. In the first chapter I will focus on the theory of yotuberity. Who is YouTuber, on which platforms do YouTubers work and how big is their influence on society today. The second theoretical chapter will focus on ways how YouTubers monetize their reach and become essentially entrepreneurs, with their biggest assets being their charisma, quality of production, and social media reach. In the third chapter I will show a practical example of how such a YouTube business on the Czech scene works in practice. The fourth chapter will focus on the analysis of opportunities and threats to the transformation of business focus from the Czech environment to the foreign environment.
Keywords: YouTube; YouTuber; influencer; social networks; content monetization; business economics

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační média a služby
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 12. 2021
Date of submission: 9. 5. 2022
Date of defense: 21. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79068/podrobnosti

Files for download

    Last update: