Analysis of the recruitment channels used in the Czech Republic

Thesis title: Analýza náborových kanálů využívaných v České republice
Author: Adámková, Karolína
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Legnerová, Kateřina
Opponents: Černá, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá analýzou náborových kanálů používaných v České republice. Cílem je zanalyzovat kanály, které společnosti využívají při náboru nových zaměstnanců a které jsou zároveň nejvíce používány samotnými kandidáty. Zkoumanými kanály využívanými k náboru nových zaměstnanců jsou zejména kariérní stránky společností, sociální sítě, referral programy nebo spolupráce s vysokými školami. Jednotlivé kanály jsou zmapovány a zhodnoceny pomocí odborných internetových článků a dostupné literatury na daná témata. V teoretické části je popsán proces výběru a získávání zaměstnanců a další pojmy jako je personální práce, personální činnosti nebo employer branding. Praktická část práce je rozdělena do dvou celků. V první části jsou zanalyzovány jednotlivé náborové kanály ve vybrané společnosti XY. V druhé části je provedena analýza náborových kanálů z pohledu uchazečů pomocí dotazníkové šetření. Analýzou bylo zjištěno, že na trhu v České republice stále převládají tradiční metody náboru, tj. pracovní portály a referral programy. Ačkoliv pracovní portály jsou nejpoužívanější a co do počtu kandidátů nejvíce zastoupeny, největší efektivity při náboru zaměstnanců dosáhnou společnosti díky referral programům.
Keywords: trh práce; nábor zaměstnanců; personalistika; značka zaměstnavatele
Thesis title: Analysis of the recruitment channels used in the Czech Republic
Author: Adámková, Karolína
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Legnerová, Kateřina
Opponents: Černá, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis analysis recruitment channels used in the Czech Republic. The aim is to analyze the channels that companies use when recruiting new employees and which are also the most used by the candidates themselves. The researched channels used to recruit new employees are mainly the career pages of companies, social networks, referral programs or cooperation with universities. The individual channels will be mapped and evaluated using professional Internet articles and available literature on the given topics. The theoretical part describes the process of selecting and recruiting employees and other concepts such as personnel work, personnel activities, or employer branding. The practical part of the work is divided into two parts. The first part analyzes the individual recruitment channels in the selected company XY. In the second part, the analysis of recruitment channels from the perspective of applicants is performed using a questionnaire survey. The analysis showed that the market in the Czech Republic is still dominated by traditional recruitment methods, i.e., job portals and referral programs. Although job portals are the most used and the most represented in terms of the number of candidates, the company achieves the greatest efficiency in recruiting thanks to referral programs.
Keywords: labor market; recruitment; human resources; employer branding

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Personnel Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 8. 11. 2021
Date of submission: 9. 5. 2022
Date of defense: 7. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78686/podrobnosti

Files for download

    Last update: