The education of financial literacy with a focus on age population up to 20 years

Thesis title: Vzdělávání finanční gramotnosti se zaměřením na věkovou populaci do 20 let
Author: Veisová, Kateřina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Rajl, Jiří
Opponents: Silberhornová, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zaměřuje na popsání finanční gramotnosti u mladých lidí v ČR. Nejprve popisuje základní definice, které s finanční gramotností souvisí, a dává je do kontextu České republiky na základě několika výzkumů sestavených jak státními institucemi, tak neziskovými organizacemi. V teoretické části se také bere na zřetel úroveň bankovních produktů přístupných momentálně na trhu, finanční gramotnost je tedy ukázaná i z pohledu rozmanitosti nabídky a bankovního marketingu. Důležitým aspektem je společensko ekonomický vývoj v České republice od roku 1989, kdy se z centrálně řízeného hospodářství přešlo na tržní ekonomiku. Závěrečný oddíl teoretické části se soustřeďuje na děti z dětských domovů a výuku finanční gramotnosti právě u nich. Je v ní zmíněno, proč je z preventivního hlediska důležité výuku finanční gramotnosti zařazovat, a jsou zde popsány podmínky, ze kterých mladí dospělí odchází z dětského domova. Zmiňuji zde i neziskové organizace zabývající se touto problematikou, těm je však věnováno více pozornosti v empirické části. Ta má sloužit jako ukázka praxe v kontrastu s výše sepsanou teorií. Empirická část se skládá z popsání nového projektu od neziskové organizace, která rozvíjí finanční gramotnost v dětských domovech a ze tří rozhovorů, ve kterých lektoři a zakladatel neziskové organizace Mise naděje popisují své zkušenosti v této oblasti.
Keywords: Standardy vzdělávání; Finanční gramotnost; Dětské domovy; Nezisková organizace
Thesis title: The education of financial literacy with a focus on age population up to 20 years
Author: Veisová, Kateřina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Rajl, Jiří
Opponents: Silberhornová, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
This work aims to describe financial literacy in young people in the Czech Republic. It firstly states the basic definitions related to financial literacy and puts them into the context of the Czech Republic based on multiple surveys run by both state institutions and non-profit organizations. The theoretical part also mentions the level of bank products currently accessible on the market; financial literacy is shown in relation to the offer and marketing. An important aspect is the socio-economic development in the Czech Republic since 1989 when the planned economic system was replaced by the market economy. The final segment of the theoretical part focuses on children from foster homes and on teaching financial literacy to them. It mentions why it is important to preventively include teaching financial literacy in schools, and it describes the circumstances in which young adults leave foster care institutions. I have also mentioned the non-profit organizations focused on this issue, although more about them is written in the empirical part. The empirical part serves as a show of practice in contrast with the previously written theory. It contains a description of a new project from an organization focused on developing financial literacy in foster homes, and out of three interviews in which teachers and the founder of the non-profit organization Mise naděje describe their experience in this area.
Keywords: Financial literacy; Education standards; Children’s home; Non-profit organization

Information about study

Study programme: Bankovnictví a pojišťovnictví
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Banking and Insurance

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 2. 2022
Date of submission: 10. 5. 2022
Date of defense: 31. 5. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/80387/podrobnosti

Files for download

    Last update: