Strategic analysis of Heineken Czech Republic, a.s

Thesis title: Strategická analýza společnosti Heineken Česká republika, a.s
Author: Lukavec, Štěpán
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sieber, Patrik
Opponents: Stasa, Michele
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je identifikace silných a slabých stránek společnosti HEINEKEN Česká republika, a.s., hrozeb a příležitostí. Za účelem dosažení tohoto cíle bude využita strategická analýza a její nástroje. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části je prozkoumána odborná literatura soustřeďující se na danou problematikou, která následně poslouží jako podklad pro zpracování praktické části. V praktické části je nejprve zpracována analýza okolí společnosti, která pro analýzu makrookolí využívá PEST analýzy a pro analýzu mikrookolí jsou využity metody mapy konkurenčních sil a Porterova modelu pěti sil. Následuje analýza interních zdrojů, která vychází z VRIO analýzy a finanční analýzy. Veškeré výstupy z dílčích analýz jsou následně shrnuty ve SWOT analýze, která rovněž poskytuje podklady pro formulaci následných strategických doporučení.
Keywords: PEST analýza; Porterův model pěti sil; Strategická analýza; Heineken; SWOT analýza
Thesis title: Strategic analysis of Heineken Czech Republic, a.s
Author: Lukavec, Štěpán
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sieber, Patrik
Opponents: Stasa, Michele
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor thesis is to identify the strengths and weaknesses of HEINEKEN Czech Republic, a.s., threats and opportunities. In order to achieve this goal, strategic analysis and its tools will be used. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part examines the literature focusing on the issue, which will then serve as a basis for processing the practical part. The practical part first deals with the analysis of the company's surroundings, which uses PEST analysis for the analysis of macroenvironment and the methods of the map of competitive forces and Porter's model of five forces are used for the analysis of microenvironment. The following is an analysis of internal resources, which is based on VRIO analysis and financial analysis. All outputs from the partial analyses are subsequently summarized in the SWOT analysis, which also provides the basis for the formulation of subsequent strategic recommendations.
Keywords: Heineken; Strategic analysis; PEST analysis; Porter's model of five forces; SWOT analysis

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 1. 2022
Date of submission: 10. 5. 2022
Date of defense: 2. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79378/podrobnosti

Files for download

    Last update: