Potential of Hydrogen engine in Road Freight Transport
Thesis title: | Potenciál vodíkového pohonu v silniční dopravě |
---|---|
Author: | Pexidr, Ondřej |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Rathouský, Bedřich |
Opponents: | Chládek, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Téma práce vyvstalo s aktuálním stavem v oblasti průmyslu, který se eliminací emisí a uhlíkové stopy má cíleně transformovat do udržitelné podoby. Tento případ platí i pro segment dopravy, v němž se hledí primárně na snižování emisí, jež jsou vozidly pouze vytvářena. Proto se také cílí na rozvoj nízkoemisních nebo bezemisních pohonů, a to i v případě nákladních vozidel. Jedním ze zásadních faktorů, který tuto situaci může rozhodnout, jsou i finanční náklady na provoz daného typu vozidla. Proto je hlavním cílem práce určení provozních nákladů vynaložených za ekonomickou životnost nákladních silničních vozidel, každého s jiným druhem nízkoemisního či bezemisního typu pohonu. Mimo tento aspekt, byly vybrány čtyři další faktory, které také mohou mít vliv na vývoj průmyslového segmentu dopravy. Tyto faktory jsou určeny jako základní kritéria pro rozhodovací proces a následně jsou vyhodnoceny vícekriteriální metodou TOPSIS a tím je i zodpovězena hypotéza, zda má vodíkový či jiný pohon v nákladní silniční dopravě potenciál nahradit dnes standartní dieselový motor. |
Keywords: | emise; ekonomická životnost vozidel; tahač návěsů; vodík; silniční doprava |
Thesis title: | Potential of Hydrogen engine in Road Freight Transport |
---|---|
Author: | Pexidr, Ondřej |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Rathouský, Bedřich |
Opponents: | Chládek, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The topic of the thesis is based on the current state of industry, which seeks to eliminate emissions and purposefully transform carbon footprints into a sustainable form. This is also the case for transport, which focuses primarily on reducing emissions, which are vehicles for transport only. Therefore, it also aims to develop low-emission or zero-emission drives, even in the case of trucks. One of the key factors that can decide this situation is the financial cost of operating a given type of vehicle. Therefore, the main goal of this work is to determine the operating costs incurred for the economic life of trucks, each with a different type of low-energy or emission-free type of drive. In addition to this aspect, four other factors have been selected that may also affect the development of the industrial transport segment. These factors are determined as the basic criteria for the decision-making process and are subsequently evaluated by the multi-criteria TOPSIS method and thus it is also responsible for the hypothesis whether hydrogen or other freight propulsion could have replace today's standard in the freight transport, the diesel engine. Key words: |
Keywords: | economic life of a vehicle; hydrogen; road freight transport; tractor; emissions |
Information about study
Study programme: | Podniková ekonomika a management |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Logistics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 11. 10. 2021 |
---|---|
Date of submission: | 10. 5. 2022 |
Date of defense: | 8. 6. 2022 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/78279/podrobnosti |