Generation Y and its involvement in family businesses

Thesis title: Generace Y a její zapojení do rodinných firem
Author: Rakhmilevich, Yana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kubíček, Aleš
Opponents: Jurek, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá problematikou rodinných podniků a v nich zapojení Generace Y. Práce se dělí do tří hlavních částí. První část se zaměřuje na vymezení teorie rodinného podniku a specifik pro Generaci Y. Jakým způsobem je motivována, jaké jsou její charaktery a jakým způsobem přispívá právě do rodinných firem. Práce zkoumá jednotlivé trendy v rodinných firmách spojených se zapojením Generace Y. Druhá část práce se zaměřuje na metodologii, která byla využita pro tuto práci, její popis a důvody její použití. Praktická část pak analyzuje kvalitativní výzkum v jedné rodinné firmě, která je ryze rodinná a do jejíž chodu jsou zapojeni členové rodiny třech generací. Dotázáno bylo celkem šest klíčových členů rodiny, kteří mají zásadní vliv na vedení firmy, z nichž dva jsou zástupci Generace Y. Těm byly položeny specifické otázky, které napomáhají ke zkoumání problematiky a pochopení, potvrzení či vyvrácení teoretických předpokladů uvedených v první části této práce.
Keywords: Podnikání; Rodinná firma; Nástupnictví; Generace Y; Řízení firmy
Thesis title: Generation Y and its involvement in family businesses
Author: Rakhmilevich, Yana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kubíček, Aleš
Opponents: Jurek, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis deals with the issue of family businesses and the involvement of the Generation Y. The work is divided into three main parts. The first part focuses on defining the theory of family business and specifics for Generation Y. How is it motivated, what are its characters and how it contributes to family businesses? The work examines individual trends in family businesses associated with the involvement of Generation Y. The second part of the thesis focuses on the methodology that was used for this work, its description, and the reasons why it was used. The last part, the practical part, then analyses the qualitative research in a family business, which is family-run, and members of the family’s three generations are involved. For the needs of this work, a total of six key family members were interviewed, who have a major influence on the management of the company, two of whom are representatives of Generation Y. They were asked specific questions that help to examine the issue and understand, confirm, or refute the theoretical assumptions listed in the first part of this work.
Keywords: Family company; Business; Succession; Generation Y; Company management

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 12. 2020
Date of submission: 10. 5. 2022
Date of defense: 13. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75830/podrobnosti

Files for download

    Last update: