Corporate Social Responsibility (CSR) in the banking sector as a tool to increase financial literacy

Thesis title: Společenská odpovědnost podniků (CSR) v bankovním sektoru jako nástroj ke zvyšování finanční gramotnosti
Author: Hořava, Tomáš
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Džbánková, Zuzana
Opponents: Kaňková, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce řeší použití strategie CSR v bankovním sektoru jako nástroje ke zvyšování finanční gramotnosti obyvatel v České republice. Práce měla za cíl navrhnout metody integrace CSR v bankovním sektoru tak, aby banky pozitivně přispívali ke zvyšování finanční gramotnosti. Metody integrace CSR byly navrženy na základě analýzy současné situace v bankovním sektoru, a to jakým způsobem pět největších bank v České republice CSR využívá a jakým způsobem dnes přispívají ke zvyšování finanční gramotnosti. To bylo vyhodnoceno za pomocí sekundárního výzkumu bank a rozhovory s jejich zaměstnanci. Jako doplňkový zdroj bylo využito dotazníkového šetření, ve kterém byla zjišťována finanční gramotnost klientů těchto bank. Bylo zjištěno, že banky by se měly zaměřovat zejména na vzdělávání mladých lidí, které by měly vzdělávat prostřednictvím internetu nebo mobilních aplikací. Také by měli více využívat bankovní poradce ke komplexní poradenské činnosti.
Keywords: CSR; finanční gramotnost; bankovní sektor; finanční vzdělávání
Thesis title: Corporate Social Responsibility (CSR) in the banking sector as a tool to increase financial literacy
Author: Hořava, Tomáš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Džbánková, Zuzana
Opponents: Kaňková, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with the use of CSR strategy in the banking sector as a tool to increase financial literacy in the Czech Republic. The aim of the thesis was to propose methods of CSR integration in the banking sector so that banks contribute to increasing financial literacy. The methods of CSR integration were based on the findings of the current situation in the banking sector, namely how the five largest banks in the Czech Republic use CSR and how they contribute to increasing financial literacy today. This was found by using secondary research of the banks and interviews with their employees. As an additional source, a questionnaire survey was used, in which the financial literacy of the clients of these banks was examined. The result is that banks should focus on educating teenagers, who should be educated via the internet or mobile applications. Banks should also make greater use of banking advisors for comprehensive advisory activities.
Keywords: CSR; financial literacy; banking sector; financial education

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 2. 2022
Date of submission: 11. 5. 2022
Date of defense: 6. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79817/podrobnosti

Files for download

    Last update: