Strategic Analysis of JEMČA a.s

Thesis title: Strategická analýza společnosti JEMČA a.s
Author: Hladová, Lucie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Jurek, Martin
Opponents: Štamfestová, Petra
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je pomocí dílčích strategických analýz a následně vyvstalých silných a slabých stránek společnosti JEMČA a.s., jejích příležitostí a hrozeb, navrhnout specifická doporučení, která by mohla vést ke zlepšení postavení a konkurenceschopnosti tohoto dříve jasně předního představitele na relevantním trhu. Práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a praktickou. Teoretická část zahrnuje stručný úvod do problematiky strategie, teoretická východiska pro analýzu externího prostředí (PEST analýza, životní cyklus a struktura odvětví, mapa konkurenčních skupin, Porterův model pěti sil) i interního prostředí (disponibilní zdroje, VRIO analýza, finanční analýza) společnosti, pro syntézu (SWOT analýza) těchto analýz. V praktické části je za pomocí veřejně dostupných zdrojů analyzovaná společnost nejprve představena, posléze jsou na ni uvedené analýzy aplikovány. Závěr práce obsahuje jednotlivá doporučení v souladu s cílem práce.
Keywords: strategická analýza; SWOT analýza; JEMČA a.s.; čaj
Thesis title: Strategic Analysis of JEMČA a.s
Author: Hladová, Lucie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Jurek, Martin
Opponents: Štamfestová, Petra
Thesis language: Česky
Abstract:
By applying particular strategic analyses and evaluating the identified strengths and weaknesses, opportunities and threats of the company JEMČA a.s., the bachelor’s thesis aims to suggest specific recommendations to improve the position and competitiveness of once a leading player in the relevant market. The thesis is divided into two parts, namely theoretical and practical. The theoretical part contains a brief introduction to the topic of strategy, the theoretical framework for the analysis of the external environment (PEST analysis, life cycle and industry structure, strategic group map, Porter’s five forces) and internal environment (avaible resources, VRIO analysis, financial analysis) of the company, and their synthesis (SWOT analysis). By using publicly avaible information sources, the practical part introduces the evaluated company, subsequently the analyses mentioned above are applied. The concluding part of the thesis contains recommendations corresponding to its objective.
Keywords: strategic analysis; SWOT analysis; JEMČA a.s.; tea

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 8. 2. 2022
Date of submission: 11. 5. 2022
Date of defense: 9. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79645/podrobnosti

Files for download

    Last update: