The effects of retro marketing incentives on the consumer decision-making process

Thesis title: Působení podnětů retro marketingu na kupní rozhodovací proces spotřebitele
Author: Bílková, Karolína
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Zachová , Magdaléna
Thesis language: Česky
Abstract:
Retro marketing je ve světě i u nás v České republice hojně využívaný. Nedá se však říci, že by retro podněty působily na všechny spotřebitele stejně. Tato práce má za cíl zjistit, jak se spotřebitelé staví k jednotlivým formám retro marketingu, a zkoumá, zda je tyto retro podněty dokáží motivovat k nákupu produktu či nad jeho koupí alespoň přemýšlet. Práce využívá sekundárních dat MML-TGI a primárního výzkumu v podobě dotazníkového šetření, který byl vyhodnocován s pomocí statistického softwaru Jamovi. V rámci šetření bylo zjištěno hned několik zajímavých zjištění týkajících se působení retro podnětů na spotřebitele jak v obecné rovině, tak ve vazbách na jednotlivé věkové kategorie a pohlaví respondenta. Na základě primárního a sekundárního výzkumu byla následně sestavena marketingová doporučení.
Keywords: Retro marketing; nákupní rozhodovací proces; tradice; nostalgie
Thesis title: The effects of retro marketing incentives on the consumer decision-making process
Author: Bílková, Karolína
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Zachová , Magdaléna
Thesis language: Česky
Abstract:
Retro marketing is widely used in the world and in the Czech Republic as well. However, it cannot be said that retro stimuli would have the same effect on all consumers. This work aims to find out how consumers feel about different forms of retro marketing and investigates whether these retro stimuli can motivate them to buy a product or at least think about buying it. The thesis uses secondary data from MML-TGI and primary research in the form of a questionnaire survey, which was evaluated using the statistical software Jamovi. The survey revealed several interesting findings regarding the effect of retro stimuli on consumers both at a general level and in relation to the age and gender of the respondent. Based on the primary and secondary research, marketing recommendations were subsequently compiled.
Keywords: consumer decision-making process; Retro marketing; traditions; nostalgia

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 1. 2022
Date of submission: 11. 5. 2022
Date of defense: 7. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79406/podrobnosti

Files for download

    Last update: