Are Teachers Objective and Impartial in Evaluating Business School Students or Do They Pursue Other Goals?

Thesis title: Are Teachers Objective and Impartial in Evaluating Business School Students or Do They Pursue Other Goals?
Author: Senčar, Simon
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Houdek, Petr
Opponents: Bahník, Štěpán
Thesis language: English
Abstract:
The study aims to explore the extent of grade enhancement at a large Central European business school. We focus on characteristics of teachers that enhance grades, their motivations for this behavior and other factors in play. Employing qualitative interviews with academic staff, questionnaire (N = 68) and descriptive analysis of students’ grades (N = 993,639), we find ubiquitous enhancement of student assessment and grades. Nearly 70% of the questionnaire respondents admitted enhancing grades at least occasionally, supported by the finding of significant bunching of scores at grade thresholds. Oral examinations are the key source of grade enhancement as the method allows teachers to incorporate empathy and non-achievement factors in the assessment. We discovered a significant rounding bias – teachers’ tendency to round up numbers, explaining some part of grade enhancement. Therefore, a straightforward recommendation is to reduce oral examinations.
Keywords: Grading; Grade enhancement; Objectivity; Student assessment; Ethical behavior
Thesis title: Jsou učitelé při hodnocení studentů ekonomických vysokých škol objektivní a nestranní, nebo sledují jiné cíle?
Author: Senčar, Simon
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Houdek, Petr
Opponents: Bahník, Štěpán
Thesis language: English
Abstract:
Cílem studie je prozkoumat míru přilepšování známek na velké středoevropské ekonomické univerzitě. Zaměřujeme se na charakteristiky učitelů, kteří zlepšují známky, jejich motivaci k tomuto chování a další faktory, které při tom hrají roli. S využitím kvalitativních rozhovorů s akademickými pracovníky, dotazníku (N = 68) a deskriptivní analýzy známek studentů (N = 993 639) zjišťujeme všudypřítomné vylepšování hodnocení a známek studentů. Téměř 70 % respondentů dotazníku přiznalo, že známky studentům alespoň občas vylepšuje, což je podpořeno zjištěním výrazného shlukování hodnocení na hranicích známek. Klíčovým zdrojem vylepšování známek je ústní zkoušení, protože tato forma hodnocení umožňuje učitelům zahrnout do hodnocení faktory nesouvisející se znalostmi studentů. Zjistili jsme, že učitelé mají výrazný sklon ke zaokrouhlování, což vysvětluje určitou část zlepšování známek. Proto je přímým doporučením omezit ústní zkoušení.
Keywords: Hodnocení studentů; Objektivita; Přilepšování známek; Etické chování; Známkování

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 11. 2021
Date of submission: 11. 5. 2022
Date of defense: 8. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79331/podrobnosti

Files for download

    Last update: