Growth strategies for Czech car dealerships facing market disruptions: case study of Autosalon Klokočka

Thesis title: Growth strategies for Czech car dealerships facing market disruptions: case study of Autosalon Klokočka
Author: Maslikova, Anna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tyll, Ladislav
Opponents: Badie, Natálie
Thesis language: English
Abstract:
The COVID-19 pandemic has accelerated the ongoing transition in the global automobile market. Disruptions of the supply chain, rise of CASE topics, manufacturers’ meddling with distribution channels - all these factors contribute to the notion that the existing business model of car dealerships will not be sufficient in the next 3 to 5 years. We provide compelling evidence of the ongoing transition and its complexity in the global and Czech market, where the industry accounts for over a tenth of the GDP. A case of a local medium-sized car dealership is then built by assessing the drivers of change on the supply and demand sides of the market and suggesting growth options for the dealership, including expanding its service portfolio to other types of mobility, electrification, and charging stations, and joining the agency model. The study results contribute to scarce academic research on the topic and provide holistic guidance on how a dealership can remain relevant in the new realities.
Keywords: Growth options; Automobile industry; CASE; Multiple-level perspective
Thesis title: Růstové strategie českých autobazarů čelících narušení trhu: případová studie Autosalonu Klokočka
Author: Maslikova, Anna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tyll, Ladislav
Opponents: Badie, Natálie
Thesis language: English
Abstract:
Pandemie COVID-19 urychlila probíhající změny na světovém automobilovém trhu. Narušení dodavatelského řetězce, vzestup témat CASE, zasahování výrobců do distribučních kanálů - všechny tyto faktory přispívají k tomu, že stávající obchodní model autosalonů nebude v příštích 3 až 5 letech dostačující. Přesvědčivé důkazy o probíhající transformaci a její složitosti přinášíme na globálním i českém trhu, kde toto odvětví tvoří více než desetinu HDP. Na případu místního středně velkého autobazaru pak vyhodnocujeme faktory změn na straně nabídky a poptávky a navrhujeme možnosti růstu autobazaru, včetně rozšíření portfolia služeb o další typy mobility, elektrifikaci a dobíjecí stanice a připojení se k agenturnímu modelu. Výsledky studie přispívají k nedostatečnému akademickému výzkumu na toto téma a poskytují ucelený návod, jak si dealerství může v nové realitě udržet svou relevanci.
Keywords: Možnosti růstu; Automobilový průmysl; CASE; Víceúrovňová perspektiva

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 12. 2021
Date of submission: 11. 5. 2022
Date of defense: 14. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79159/podrobnosti

Files for download

Main text
Private file
Download
Private annex
Private file
Download
Opponent's review
Private file
Download
Supervisor's review
Private file
Download
    Last update: