How the Sugar-free community influences its members in consumer behavior

Thesis title: Jak komunita Cukrfree ovlivňuje své členy ve spotřebním chování
Author: Endtová, Claudie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Kolouchová, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se věnuje problematice spotřebního chování členů v rámci určité komunity. Cílem výzkumu je zjistit, jak jsou členové virtuální komunity Cukrfree ovlivnitelní nejen ve způsobu stravování, ale i v dalších oblastech komplexního pohledu na zdravý životní styl. V práci byly využity kvalitativní metody netnografie a hloubkové rozhovory. Výsledkem práce je zjištění vlivu komunity na spotřební chování a nákupní rozhodování členů vlivem několika faktorů, mezi které patří autenticita, upřímné sdílení zkušeností, halo efekt a vyšší záměr než pouze byznysový cíl. Tyto faktory vedly k získání důvěry v celou komunitu. Ovlivnění spotřebitele s přesahem do dalších oblastí jeho života napomohly také další média, jako Cukrfree podcasty či Cukrfree e-shop.
Keywords: Komunita; spotřební chování; cukrfree; netnografie
Thesis title: How the Sugar-free community influences its members in consumer behavior
Author: Endtová, Claudie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Kolouchová, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
The objective of this diploma thesis is the consumer behavior of members within a certain community. The aim of the research is to find out how members of the sugar-free virtual community can be influenced not only in the way they eat, but also in other areas of a healthy lifestyle. The research is carried out by qualitative methods, including netnography and in-depth semi-structured interviews. The result of this work is the discovery of the influence of the community on consumer behavior and decision process due to many factors, including authenticity, honest sharing of experiences, halo effect and a bigger purpose than just a business. This list of factors lead to community-wide trust. Moreover, other media, such as podcasts or e-shop, also helped to influence other areas of consumer’s life.
Keywords: Community; consumer behavior; sugar-free; netnography

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 10. 2021
Date of submission: 11. 5. 2022
Date of defense: 7. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78618/podrobnosti

Files for download

    Last update: