Strategic Analysis of Vodafone Czech Republic, a.s

Thesis title: Strategická analýza společnosti Vodafone Czech Republic a.s
Author: Nestávalová, Anna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krause, Josef
Opponents: Šiková, Pavlína
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce na téma strategická analýza společnosti Vodafone Czech Republic, a.s. se zabývá zhodnocením postavení společnosti na telekomunikačním trhu. Hlavním cílem práce je zhodnotit aktuální postavení společnosti a identifikovat silné a slabé stránky z vnitřního prostředí a příležitosti a hrozby z vnějšího prostředí. Společnost čelí problému vysokého tlaku konkurence na oligopolním trhu. Práce je rozdělena na teoretickou část a praktickou část. V první části je proveden teoretický výklad použitých metody, jako je PESTEL analýza, Porterův model 5 sil, mapa konkurenčních skupin, VRIO a finanční analýza, portfolio analýza či analýza zranitelnosti a SWOT. Dílčí analýzy jsou poté v praktické části aplikovány na analyzovanou společnost a závěrem jsou formulována doporučení ve formě vhodné strategie a konkrétních návrhů pro zlepšení pozice a odolání konkurenčním tlakům. Práce je přínosem primárně pro akcionáře a vedení společnosti.
Keywords: Telekomunikace; PESTEL analýza; Porterův model 5 sil; SWOT analýza; Strategická analýza
Thesis title: Strategic Analysis of Vodafone Czech Republic, a.s
Author: Nestávalová, Anna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krause, Josef
Opponents: Šiková, Pavlína
Thesis language: Česky
Abstract:
This Master’s thesis on the topic of Strategic analysis of the company Vodafone Czech Republic, a.s. deals with the evaluation of the company's position in the telecommunications market. The main goal of this thesis is to evaluate the current position of the company and identify strengths and weaknesses from the internal environment and opportunities and threats from the external environment. The company faces the problem of highly competitive oligopolistic market. The work is divided into a theoretical part and a practical part. The first part provides a theoretical explanation of the strategic methods, such as PESTEL analysis, Porter's 5 forces model, map of competing groups, VRIO and financial analysis, portfolio analysis or vulnerability analysis and SWOT. In the practical part, the methods are applied on the chosen company. Recommendations are formulated in the form of suitable strategies and specific proposals for improving the position and the ability to resist competitive pressures. The findings are beneficial primarily for shareholders and top management.
Keywords: Telecommunications; Strategic analysis; SWOT analysis; PESTEL analýza; Porter's five forces model

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 10. 2021
Date of submission: 11. 5. 2022
Date of defense: 25. 5. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78329/podrobnosti

Files for download

    Last update: