Accessibility of selected suburban areas in Pardubice by public transport
Thesis title: | Dostupnost vybraných příměstských oblastí Pardubic pomocí městské hromadné dopravy |
---|---|
Author: | Jelínek, Matyáš |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Mervart, Michal |
Opponents: | Holouš, Zdeněk |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | V bakalářské práci je řešena problematika dostupnosti vybraných příměstských oblastí města Pardubice. V současné době je možné linky sítě MHD rozdělit na páteřní, doplňkové a příměstské. Linky páteřní spojuje ve městě Pardubice pravidelný taktový jízdní řád s dostatečnou frekvencí spojů. Neoptimální řešení nastává poté u většiny příměstských a doplňkových linek, které trpí velice slabou frekvencí spojů. Dalším úskalím mnoha příměstských linek je i jejich aktuální trasa. Analýzou celé sítě městské hromadné dopravy byly vybrány linky číslo 10, 17 a 18 obsluhující právě příměstské oblasti v severní a jižní části města. U zmíněných linek byla provedena detailní analýza trasy a jízdních řádů. Získané poznatky byly využity pro optimalizaci těchto linek. Na všech linkách byly pomocí plánování vytvořeny nové jednotné jízdní řády s pravidelnými dojezdy každých 30 minut. Finální část optimalizace tvořilo upravení trasy linek číslo 17 a 18, pro komplexní zlepšení dostupnosti severního a jižního cípu města Pardubice. |
Keywords: | Veřejná doprava; MHD; Pardubice; příměstské oblasti |
Thesis title: | Accessibility of selected suburban areas in Pardubice by public transport |
---|---|
Author: | Jelínek, Matyáš |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Mervart, Michal |
Opponents: | Holouš, Zdeněk |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The bachelor's thesis addresses the issue solving accessibility of selected suburban areas in the city of Pardubice. At present, it is possible to divide the lines of the public transport network into main, supplementary and suburban. The backbone lines in the city of Pardubice are connected by a periodical schedule with a sufficient frequency of connections. The suboptimal solution then occurs on most suburban and supplementary lines, which suffer from a very low frequency of connections. Another disadvantage of many suburban lines is their current route. Lines 10, 17 and 18 serving the suburban areas in the northern and southern parts of the city were selected by analyzing the entire public transport network. A detailed analysis of the route and timetables was performed on the mentioned lines. The acquired knowledge was used to optimize these lines. New uniform timetables were created on all lines with periodical departures every 30 minutes. The final part of the optimization was the modification of the route of lines 17 and 18, to comprehensively improve the accessibility of the northern and southern tip of the city of Pardubice. |
Keywords: | Public transport; Pardubice; suburban area |
Information about study
Study programme: | Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Logistics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 1. 10. 2021 |
---|---|
Date of submission: | 11. 5. 2022 |
Date of defense: | 8. 6. 2022 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/78094/podrobnosti |