Tax literacy of university students in the Czech Republic
Thesis title: | Daňová gramotnost studentů vysokých škol v ČR |
---|---|
Author: | Jiříková, Tereza |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Vančurová, Alena |
Opponents: | Urbánek, Václav |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Předmětem diplomové práce je daňová gramotnost studentů vysokých škol v ČR. V práci jsou nejprve diskutovány pojmy gramotnost, finanční gramotnost a daňová gramotnost. Následně jsou uvedeny poznatky ze zahraničních i českých výzkumů z oblasti daňové gramotnosti. Meritorní částí práce je analýza dat získaných z dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 1061 studentů. K analýze byly využity matematicko-statistické metody (chí-kvadrát test nezávislosti a ANOVA). Z výsledků je patrné, že 35 % studentů má výbornou, 52 % studentů dobrou a 13 % nedostatečnou daňovou gramotnost. Dále bylo analyzováno celkem 12 faktorů. Na úroveň znalostí má statisticky významný vliv například zaměření vysoké školy, absolvování předmětu zaměřeného na daně a typ absolvované střední školy. |
Keywords: | studenti vysokých škol; dotazníkové šetření; chí-kvadrát test nezávislosti; ANOVA; daňová gramotnost |
Thesis title: | Tax literacy of university students in the Czech Republic |
---|---|
Author: | Jiříková, Tereza |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Vančurová, Alena |
Opponents: | Urbánek, Václav |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The subject of the diploma thesis is the tax literacy of university students in the Czech Republic. The thesis first discusses the concepts of literacy, financial literacy and tax literacy. Subsequently, findings from foreign and Czech research in the field of tax literacy are presented. The main part of the thesis is the analysis of data obtained from a questionnaire survey, which 1061 students participated in. Mathematical-statistical methods (Chi-square Test of Independence and ANOVA) were used for the analysis. The results show that 35 % of students have excellent level, 52 % of students have good level and 13 % insufficient level of tax literacy. Furthermore, a total of 12 factors were analyzed. The level of knowledge is statistically significantly influenced, for example by the type of the university, the completion of a subject focused on taxes and the type of high school they have graduated from. |
Keywords: | tax literacy; university students; questionnaire survey; Chi-square Test of Independence; ANOV |
Information about study
Study programme: | Zdanění a daňová politika |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Public Finance |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 20. 12. 2021 |
---|---|
Date of submission: | 31. 5. 2022 |
Date of defense: | 21. 6. 2022 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/79135/podrobnosti |