Tax literacy of university students in the Czech Republic

Thesis title: Daňová gramotnost studentů vysokých škol v ČR
Author: Jiříková, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vančurová, Alena
Opponents: Urbánek, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Předmětem diplomové práce je daňová gramotnost studentů vysokých škol v ČR. V práci jsou nejprve diskutovány pojmy gramotnost, finanční gramotnost a daňová gramotnost. Následně jsou uvedeny poznatky ze zahraničních i českých výzkumů z oblasti daňové gramotnosti. Meritorní částí práce je analýza dat získaných z dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 1061 studentů. K analýze byly využity matematicko-statistické metody (chí-kvadrát test nezávislosti a ANOVA). Z výsledků je patrné, že 35 % studentů má výbornou, 52 % studentů dobrou a 13 % nedostatečnou daňovou gramotnost. Dále bylo analyzováno celkem 12 faktorů. Na úroveň znalostí má statisticky významný vliv například zaměření vysoké školy, absolvování předmětu zaměřeného na daně a typ absolvované střední školy.
Keywords: studenti vysokých škol; dotazníkové šetření; chí-kvadrát test nezávislosti; ANOVA; daňová gramotnost
Thesis title: Tax literacy of university students in the Czech Republic
Author: Jiříková, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vančurová, Alena
Opponents: Urbánek, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
The subject of the diploma thesis is the tax literacy of university students in the Czech Republic. The thesis first discusses the concepts of literacy, financial literacy and tax literacy. Subsequently, findings from foreign and Czech research in the field of tax literacy are presented. The main part of the thesis is the analysis of data obtained from a questionnaire survey, which 1061 students participated in. Mathematical-statistical methods (Chi-square Test of Independence and ANOVA) were used for the analysis. The results show that 35 % of students have excellent level, 52 % of students have good level and 13 % insufficient level of tax literacy. Furthermore, a total of 12 factors were analyzed. The level of knowledge is statistically significantly influenced, for example by the type of the university, the completion of a subject focused on taxes and the type of high school they have graduated from.
Keywords: tax literacy; university students; questionnaire survey; Chi-square Test of Independence; ANOV

Information about study

Study programme: Zdanění a daňová politika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Public Finance

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 12. 2021
Date of submission: 31. 5. 2022
Date of defense: 21. 6. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79135/podrobnosti

Files for download

    Last update: