Panic Buying in COVID-19

Thesis title: Panic buying v době COVID-19
Author: Kindlová, Kateřina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá problematikou panického nakupování (panic buying) a křečkování produktů (stockpiling). Cílem této práce bylo identifikovat aspekty spotřebitelského chování, které se změnily vlivem pandemie Covid-19. Tento cíl byl naplněn provedením vlastního smíšeného výzkumu na základě rozhovorů a dotazníkového šetření, kdy byl zvolen přístup paralelního výzkumu tak, aby bylo splněno pravidlo triangulace dat. V teoretické části práce je rozpracována daná problematika ve dvou hlavních kapitolách: spotřebitelské chování v krizi a panické nakupování. Praktická část práce obsahuje popis a odůvodnění zvolené metodiky práce, přiblížení tvorby vlastního výzkumu, který vycházel z aktuálních zahraničních studií. Dále zahrnuje představení výzkumného vzorku, paralelní analýzu získaných dat a jejich interpretaci. Na závěr je prezentováno shrnutí výsledků výzkumu a jejich diskuse v kontextu jednotlivě položených výzkumných otázek.
Keywords: panické nakupování v době Covid-19; křečkování; změna spotřebitelského chování; panic buying; stockpiling; hromadění; spotřebitelské chování v krizi
Thesis title: Panic Buying in COVID-19
Author: Kindlová, Kateřina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
This master thesis deals with the issue of panic buying and stockpiling. The aim of this thesis was to identify aspects of consumer behavior that have changed as a result of the Covid-19 pandemic. This goal was fulfilled by conducting mixed research on the basis of interviews and a questionnaire survey, where the approach of parallel research was chosen so that the rule of data triangulation was met. In the theoretical part of the thesis, the issue is elaborated in two main chapters: consumer behavior in crisis and panic buying. The practical part of the thesis contains a description and justification of the chosen methodology, approximation of the creation of research by thesis author, which was based on current foreign studies. It also includes the presentation of the research sample, parallel analysis of the obtained data and their interpretation. Finally, a summary of research results and their discussion in the context of individually asked research questions is presented.
Keywords: panic buying; stockpiling; hoarding; consumer behavior in crisis; change in consumer behavior

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 9. 2021
Date of submission: 23. 6. 2022
Date of defense: 23. 8. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78069/podrobnosti

Files for download

    Last update: