Perception of fast food chains by Czech consumers

Thesis title: Vnímání fast foodových řetězců českými spotřebiteli
Author: Ryndychová, Dana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Čermáková, Elvíra
Opponents: Průša, Přemysl
Thesis language: Česky
Abstract:
Uvedená bakalářská práce je zpracována na téma vnímání fast foodových řetězců v České republice – spotřební chování, náklonost ke změnám. Skládá se ze tří hlavních částí. První z nich je věnována základním pojmům a popisu historie od starověku až po současnost. Vývoji ve světě a v České republice, popis vývoje situace ve spotřebě. Dále navazuje na aktuální trendy, předpoklady do budoucích let, převážně zaměřené na zdravý životní styl. Druhá část je statistická analýza dotazníkové šetření s více než 400 respondenty, zkoumáme hlavně závislost proměnných jako je věk, pohlaví a místo bydliště, či jiné na spotřebním chování jedinců. Odpovědi jsou znázorněné v grafech a tabulkách. Ve třetí části se jednalo o vyhodnocení poznatků z analýzy, shrnutí nejdůležitějších faktorů a návrhům ke zlepšení nabídky, či marketingové strategie. Cílem práce je vyhodnotit aktuální spotřební chování v České republice, oblíbenost, frekvence spotřeby, důvody spotřeby a zjistit zda má český spotřebitel tendenci ke zdravému Fastfoodu. Hlavním cílem je vyhodnotit analýzu a zjistit problematiku dané věci s návrhem pro podnikatele v oboru.
Keywords: rychlé občerstvení; nabídka jídel; spotřební chování
Thesis title: Perception of fast food chains by Czech consumers
Author: Ryndychová, Dana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Čermáková, Elvíra
Opponents: Průša, Přemysl
Thesis language: Česky
Abstract:
The mentioned bachelor thesis is elaborated on the topic of perception of fast food chains in the Czech Republic - consumer behavior, inclination to change. It consists of three main parts. The first of them is devoted to basic concepts and descriptions of history from antiquity to the present. Developments in the world and in the Czech Republic, description of the development of the situation in consumption. It also follows current trends and assumptions for the upcoming years, mainly focused on a healthy lifestyle. The second part is a statistical analysis of a questionnaire survey with more than 400 respondents, we examine mainly the dependence of variables such as age, gender and place of residence, or other on the consumer behavior of individuals. The answers are shown in graphs and tables. The third part was an evaluation of the findings of the analysis, a summary of the most important factors and suggestions for improving the offer or marketing strategy. The aim of this work is to evaluate the current consumption behavior in the Czech Republic, popularity, frequency of consumption, reasons for consumption and find out whether the Czech consumer has a tendency to a healthy Fast food. The main goal is to evaluate the analysis and find out the issue of the matter with a proposal for entrepreneurs in the field.
Keywords: fast food; menu; consumer behaviour

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 6. 2021
Date of submission: 27. 4. 2023
Date of defense: 31. 5. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77136/podrobnosti

Files for download

    Last update: