Visual attention to emotional appeals in advertising

Thesis title: Vizuální pozornost vůči emocionálním apelům v reklamě
Author: Novotná, Eliška
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je zjistit vliv využití emocionálních apelů (pozitivních i negativních) na vizuální pozornost s ohledem na pohlaví respondenta a brand recall, tedy aktivní vybavení si značky ve vybraných reklamních sděleních. Hlavními oblastmi v teoretické rešerši jsou emocionální apely v reklamě, vizuální pozornost a brand recall. Následně navazuje metodika, která představuje výzkumný vzorek reklam, metody sběru a analýzy dat. Výzkum probíhá pomocí dvou metod eye-trackingu a dotazníku. V praktické části je provedena analýza dat pomocí heat map, naměřených AOI a výsledků získaných dotazníkovým šetřením.
Keywords: vizuální pozornost; emocionální apely; eye-tracking; brand recall; reklamní sdělení
Thesis title: Visual attention to emotional appeals in advertising
Author: Novotná, Eliška
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the Bachelor thesis is to find out the influence of the use of emotional appeals (positive and negative) on visual attention with regard to the gender of the respondent and brand recall. The main areas of theoretical research are emotional appeals in advertising, visual attention and brand recall. The following part is a methodology that presents a research sample of advertisements, methods of data collection and analysis. The research is carried out using two methods of eye-tracking and a questionnaire. In the practical part, the analysis of data is performed using thermal maps, measured AOI and the results obtained by questionnaire survey.
Keywords: visual attention; emotional appeals; advertising message; brand recall; eye-tracking

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 9. 2021
Date of submission: 26. 6. 2022
Date of defense: 26. 8. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78022/podrobnosti

Files for download

    Last update: