Visual attention and purchase intention of consumers in connection with cafe profiles on Instagram

Thesis title: Vizuální pozornost a nákupní záměr spotřebitelů v souvislosti s kavárenskými profily na sociální síti Instagram
Author: Holcová, Adéla
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Závodná, Lucie Sára
Opponents: Shavshukov, Anton
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se věnuje vizuální pozornosti a nákupnímu záměru spotřebi-telů v souvislosti s kavárenskými profily na sociální síti Instagram. Vizuální po-zornost a nákupní záměr zkoumá se zaměřením na fotografie s lidmi a s produkty. Pro výzkum zaměřený na vizuální pozornost bylo využito eye-trackingového zařízení a 9 instagramových profilů kaváren z Jindřichova Hrad-ce a Tábora. Nákupní záměr byl zkoumán pomocí dotazníkového šetření. Data z eye-trackingového výzkumu byla analyzována pomocí dvouvýběrového páro-vého t-testu a data z dotazníkového šetření pomocí ANOVA testu s blokovým designem. Výzkum prokázal odlišnosti mezi vizuální pozorností na fotografiích produktů a na fotografiích s lidmi. Z průměru naměřených hodnot pak vyplývá, že vizuální pozornost se zaměřovala více na fotografie s lidmi. Nejvyšší nákupní záměr byl prokázán na profilu s poměrem fotografií 2 (lidé):4 (produkty). Z výzkumu vyšly i další důležité faktory ovlivňující nákupní záměr spotřebitele na Instagramu, například interiér kavárny, estetická stránka profilu nebo kvali-ta fotografií. Z těchto výsledků jsou stanovena doporučení pro kavárny a jejich působení na sociální síti Instagram.
Keywords: nákupní záměr; vizuální pozornost; social media marketing; Instagram; kavárny
Thesis title: Visual attention and purchase intention of consumers in connection with cafe profiles on Instagram
Author: Holcová, Adéla
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Závodná, Lucie Sára
Opponents: Shavshukov, Anton
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor's thesis deals with the visual attention and purchase intention of consumers in connection with cafe profiles on Instagram. It examines visual attention and purchase intention with focus on photographs of people and photographs of products. An eye-tracking device and 9 instagram profiles of cafés from Jindřichův Hradec and Tábor were used for research focused on visual attention. The purchase intention was examined using a questionnaire survey. Data from eye-tracking research were analyzed using a two-sample paired t-test and data from a questionnaire survey using an ANOVA test with a block design. Research has shown differences between visual attention in photographs of products and in photographs of people. The average of the measured values ​​shows that the visual attention was focused more on photographs of people. The highest purchase intention was demonstrated on a profile with a photo ratio of 2 (people): 4 (products).The research also revealed other important factors influencing the consumer's purchase intention on Instagram, such as the interior of a café, the aesthetic aspect of the profile or the quality of the photographs. From these results, recommendations for cafes and their operation on the Instagram social network are determined.
Keywords: purchase intention; visual attention; social media marketing; Instagram; cafes

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 9. 2021
Date of submission: 26. 6. 2022
Date of defense: 26. 8. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78012/podrobnosti

Files for download

    Last update: