Information literacy and data interpretation

Thesis title: Informační gramotnost a interpretace dat
Author: Hažmuková, Nikola
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Pavlíček, Antonín
Opponents: Potančok, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se věnuje statistickým a kognitivním zkreslením jako součást informační gramotnosti. Ve své práci provádím rešerši nejvýznamnějších zkreslení a na jejím základě vytvářím výukové materiály určené široké veřejnosti. Pro demonstraci a hlubší pochopení problematiky jednotlivých statistických zkreslení vytvářím interaktivní aplikace v prostředí Shiny. Popis i aplikace prezentuji na veřejně dostupné webové stránce. Vytvořené materiály včetně aplikací mohou být prospěšné široké veřejnosti při snaze předcházet chybnému vyhledávání, vyhodnocení a interpretování informací a tím zvýšit informační gramotnost. Význam informační gramotnosti neustále roste se zvyšující se dostupností informací.
Keywords: Informační gramotnost; Kognitivní zkreslení; R; Shiny; statistická zkreslení
Thesis title: Information literacy and data interpretation
Author: Hažmuková, Nikola
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Pavlíček, Antonín
Opponents: Potančok, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The topic of the thesis is statistical and cognitive biases as an integral part of information literacy. The main goal of the thesis is to review the literature on the most significant biases; then, based on the review, I make educational materials for a general audience. The material describing statistical biases is further supported by interactive web applications created in Shiny, which help deeper and easier understanding of the nature of the biases. Both, the written material and Shiny applications are presented on a publicly available website. The website may be beneficial to the general public in better searching, evaluating, and interpreting information; therefore, it may improve general information literacy. The importance of information literacy is increasing in the current world of ever-growing access to information.
Keywords: Cognitive Bias; Information Literacy; R; Shiny; Statistical Bias

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 4. 2020
Date of submission: 29. 6. 2022
Date of defense: 5. 10. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73195/podrobnosti

Files for download

    Last update: