Qualitative Analysis of Search Results of Selected Search Engines

Thesis title: Kvalitativní analýza výsledků hledání vybraných vyhledávačů
Author: Mikula, Martin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Syrovátková, Jana
Opponents: Maršík, Vilém
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce je kvalitativní analýzou výsledků hledání webových vyhledávačů Google, Brave a Seznam. Obsahuje teoretické přístupy k analýzám vyhledávačů se zaměřením na rozdíly mezi kvantitativními a kvalitativními analýzami. Z této dílčí analýzy je vyvozeno, že kvantitativní analýzy mají velký nedostatek v kontextu zkoumání výsledků vyhledávání na internetu. Kvantitativní analýzy zkoumají tisíce výsledků, což není reprezentativní většiny uživatelů. Další dílčí analýza zkoumá nejznámější internetové vyhledávače a vysvětluje volbu vybraných vyhledávačů pro hlavní analýzu. Metodologie je současné zadání termínů do všech vyhledávačů a kvalitativní analýza prvních 10 výsledků pro každý vyhledávač. U každého výsledku jsou sledovány následující aspekty: jazyk termínu, jazyk výsledku, postoj výsledku k danému tématu, přítomnost reklamy, přítomnost clickbait ve výsledku a zastaralost výsledku. Analýza ukázala, že Brave není optimální vyhledávač pro hledání v českém jazyce, Google nevrací extrémně kontroverzní výsledky a Seznam často vrací zastaralé a neaktuální výsledky.
Keywords: Google; Brave; Seznam; Vyhledávač; Kvalitativní analýza; Internet; Cenzura
Thesis title: Qualitative Analysis of Search Results of Selected Search Engines
Author: Mikula, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Syrovátková, Jana
Opponents: Maršík, Vilém
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is a qualitative analysis of the results of search engines – Google, Brave and Seznam. It describes theoretical approaches to analysis of search engines and shows the differences between quantitative and qualitative analysis. It is determined that qualitative analysis study thousands of search results which is in not representative of most users. An analysis of different popular search engines is conducted that explains the reasons behind the choice of the three chosen search engines. The methodology is as follows: Firstly, a search term is input in all three search engines at the same time. Secondly, the first ten search results for each search engine are analyzed. Every result is monitored for these aspects: The language of the search term, the language of the search result, the attitude or view on a given topic, presence of advertising, presence of clickbait and obsolescence of the result. The analysis shows among other things that Brave is suboptimal for Czech searches, Google mostly shows uncontroversial results and Seznam often has results that are obsolete.
Keywords: Web; Brave; Seznam; Search engine; Qualitative analysis; Censorship; Internet; Google

Information about study

Study programme: Informační management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 3. 2022
Date of submission: 4. 12. 2022
Date of defense: 19. 1. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/80403/podrobnosti

Files for download

    Last update: