Perception of beverages and their effects on characters in audiovision

Thesis title: Vnímání nápojů a jejich vlivů na charakter postavy v audiovizi
Author: Šperl, Filip
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Michalik, Pavel
Opponents: Sigmund, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zaměřuje na podstatu fungování nápojů ve filmu jako způsob prohlubování charakteru postavy. Cílem bylo ukázat, že i rekvizity mají efekt na to, co si o postavě myslíme, jaké konkrétní efekty mají čtyři vybrané nápoje a zda vliv funguje i podvědomě nebo dokonce proti osobním názorům. Teoretická část rozebírá, co vše může v jednom záběru ovlivnit divákův názor a jak tyto aspekty využít k vytvoření co nejneutrálnější záběru, kde bude efekt nápoje dominovat. Praktická část popisuje, jak neutrální záběry vznikly a kvantitativní dotazníkové šetření na ně navazující pak zkoumalo, jak divák vnímá postavu na videu, když se může odrazit jen od velice mála věcí. Hypotézy o vlivech byly zhruba v polovině případů potvrzeny a vztah mezi postavou a rekvizitou opravdu existuje.
Keywords: video; nápoje; pití; postava; víno; rum; mléko; konotace; charakter; herec; káva; efekt; neutrální; Filmová řeč; Kulešov
Thesis title: Perception of beverages and their effects on characters in audiovision
Author: Šperl, Filip
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Michalik, Pavel
Opponents: Sigmund, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis is focused around the function of drinks as a way of deepening movie characters. The aim was to show that even movie props have an effect on what we think about a character, how do the four chosen beverages influence the viewer and whether the effect is present even if not consciously acknowledged or being contrary to the spectator’s own opinions. The theoretical part describes everything in a single shot that can influence a spectator’s opinion and how to use these aspects to engineer as neutral setting as possible, where the drink’s effect can dominate. The practical part talks about how the neutral shots were made and the subsequent quantitative questionnaire examines what the viewer thinks about a character when there is little to look at. About half of the hypotheses were confirmed and a link between character and prop was shown to exist.
Keywords: Film; drink; video; wine; coffee; rum; milk; effect; influence; connotation; Kuleshov; neutral; character; actor

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Multimédia v ekonomické praxi
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Multimedia

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 10. 2021
Date of submission: 12. 12. 2022
Date of defense: 26. 1. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78575/podrobnosti

Files for download

    Last update: