Design and visualization of key performance indicators for the sales department

Thesis title: Návrh a vizualizace klíčových ukazatelů výkonnosti pro obchodní oddělení
Author: Riegerová, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šedivá, Zuzana
Opponents: Holubec, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá návrhem a implementací řešení pro analýzu obchodního oddělení v menší IT firmě. Hlavním cílem je analýza společnosti a určení klíčových ukazatelů, které jsou sledovány. Byla navržena reportingová strategie pro celé oddělení, a na základě zmapování hlavních cílů a strategie firmy byly stanoveny nejpodstatnější klíčové ukazatele pro obchodní oddělení, přesněji pro části Sales v systémech CRM a Utilizace. Na základě dostupnosti dat následuje návrh a implementace reportů. Dílčím cílem práce je vizualizace klíčových ukazatelů firmy pro obchodní oddělení prostřednictvím nástroje Power BI. Celý projekt je považován za Proof of Concept neboli prvotní návrh, jak by výsledný reporting mohl vypadat. Export dat proběhl prostřednictvím API a aplikace Postman, ve kterém se prostřednictvím kombinace tokenů vygenerovalo několik tabulek ve formě souborů JSON. Tyto soubory byly prostřednictvím Power Query editoru v Power BI upraveny a následně rovnou použity na vytvoření datového modelu. Výstupem diplomové práce je znázornění identifikovaných ukazatelů v podobě vizualizace v reportingovém nástroji Power BI jako Proof of Concept, a následné zhodnocení stavu dat a možností k automatizaci.
Keywords: Deal; identifikátor; implementace; CRM; datový model; klíčové ukazatele; KPI; Lead; obchodní oddělení; Power BI; Proof of Concept; report; ukazatel
Thesis title: Design and visualization of key performance indicators for the sales department
Author: Riegerová, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šedivá, Zuzana
Opponents: Holubec, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with the design and the implementation of a solution for the analysis for the sales department in a smaller IT company. The main goal is to analyze the company and identify the key indicators to monitor. A reporting strategy was designed for the entire department. Based on the mapping of the main goals and strategy of the company, the most important key indicators for the sales department will be determined (more precisely for the Sales CRM and for Utilization). Selection of reports to implement follows according to data availability. A partial goal of this thesis is to design and visualize the company's key indicators for the sales department through Power BI tools. The whole project is taken as Proof of Concept or the initial proposal of what the final reporting could look like. The data was exported via the API and the Postman application, in which several tables in the form of JSON files were generated via a combination of tokens. These files were modified using the Power Query editor in Power BI and then used directly to create data model. The output of the diploma thesis will be the representation of identified indicators in the form of visualization in Power BI reporting tools such as Proof of Concept, and subsequent evaluation of data status and possibilities for automation.
Keywords: CRM; data model; identifier; implementation; key indicators; KPI; Lead; sales department; Power BI; Proof of Concept; report; indicator; Deal

Information about study

Study programme: Informační systémy a technologie/Business Intelligence
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 10. 2021
Date of submission: 30. 6. 2022
Date of defense: 3. 10. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78533/podrobnosti

Files for download

    Last update: